• وبلاگ : توسعه سينماي فاخر
  • يادداشت : نقد فيلم دلشكسته
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ماهداد 
    آقاي ابوالحسني واقعا آفرين به ديدگاه قشنگت که نقاط ضعف وقوت روباهم مي بيني.بهتراست دوستي که اين نقدرونوشته يه خورده خودش رواصلاح کنه ودرمورد فيلمي که خيليارو ازجمله خودمنو متحول کرده اينقدر راحت قضاوت نکنه.به نظرمن نقاط قوت فيلم خيلي بيشترا نقاط ضعفش بود.باتشکر

    سلام عليكم

    سلام.
    خسته نباشيد.
    دست مريزاد.
    در زماني كه فيلم هاي بي محتواي ايراني نه تنها اثر ندارند بلكه فساد را رواج ميدهند ، فيلم دل شكسته تحسين برانگيز بود.
    ابتدا اشكالات فيلم را ميگويم تا نگويند نفهميده.
    درست است دانشجوي بسيجي اينطور نيست. تسبيح به دست نميگيرد . يا اينكه 5 يا 6 دانشجوي بسيحي اينطوري در يك دانشگاه خيلي نادر است. اينكه 5 دوست باهم در دانشگاه باشند و اينكه استادت دوست پدرت باشد ، هم رشته تو باشد و .... خيلي خيلي نادر است.
    اما بايد دانست كه نميتوان از اغراق در فيلم گذشت. همانطور كه خود كارگردان هم گفته اغراق بخشي از فيلم است.

    به نظر بنده اغراق جزي از فيلم است كه اگر نباشد و وجود نداشته باشد نميتوان فيلم را به خوبي ساخت و بيننده نميتواند به خوبي درك كند.
    اگر اغراق نباشد بيننده نميتواند به خوبي منظور كاگردان را درك كند.
    چه بسيار انسانهايي كه چنين رفتارهايي را نشان دادادند و عده اي را به سوي حق تعالي راهي كردند.
    بايد دانست كه باز هم به گفته خود كارگردان اين فيلمنميخواهد بگويد ميشود امام حسين (ع) و يزيد (لع) را با هم صلح داد. او كاملا مخالف چنين گفته اي است.

    بلكه منظور اين است كه هر انساني ( ايراني ) در اعماق وجودش و فطرتش حسي او را به اهل بيت و خدا نزديك ميكند و بايد اين حس را تقويت كرد. اگر افرادي از مذهبي ها بدشان ميايد به خاطر وجود ادمهاي رياكاري مانند فردي بود كه در باغ بود.

    وگرنه مذهب و خدا در فطرت هر ايراني است و باز به قول كارگردان لائيك ترين انسانها نيز حضرت ابوالفضل (ع) را دوست دارند.

    و در طي فيلم ديديم كه حس دوستي و عشق در بين هر دو پيدا ميشود و فقط يك طرفه نيست . درست است كه اين نفس است كه چاردي ميشود ، اما منظور اين است كه عاشقي اي كه وجود دارد به خاطر وجود خدا در فطت امير علي است كه باعث ميشود نفس عاشق شود و اين عشق است كه او را چادري ميكند. عشق در هردو وجود داشت ولي عم اميرعلي و عشق به اهل بيت باعث چنين تحولي در نفس شد.
    اشكال ديگر فيلم صحنه هاي موجود در دانشگاه است كه مصنوعي ساخته شده است.
    اما نكته هاي ظريف فيلم و تفكر كارگردان روي فيلم فوق العاده بوده است.
    اينكه يك كارگردان بلاخره درد دل خانواده هاي مذهبي را ديد. اينكه خانواده مذهبي در اين فيلم به جايگاه خود دست يافت.

    اينكه يك خانواده مذهبي را فقير و بدبخت و منزوي نشان ندادند. حس ديد كارگردان فوق العاده بود و صد در صد خود نيز برخواسته از قشر مذهبي بوده اند.
    در فيلمهاي تلويزيوني ... ايران ديده ميشود زنان مذهبي در خانه نيز با چادر هستند اما در اين فيلم مادر امير علي دقيقا يك مادر مذهبي بود.
    مادر مذهبي يعني فردي كه تربيت را در هر جايي ، اخلاق را در هر زماني و دين را در هر مكاني يادآور باشد.

    اينكه يك آدم مذهبي خودش از آدم رياكار بدش ميايد و با ديدن چنين افرادي حس تنفر پيدا ميكند . اينكه عشق به امام حسين و ايمان راستينش باعث ميشود كه وقتي پدر نفس او را قسم ميدهد ، قسم و حرمت را نگه دارد و نشكند. اين نكته هاي مهمي است.

    نقطه قوت فيلم خود نقطه ضعف است.

    صحنه اخر فيلم كه نشان ميدهد همه افراد جمع شده اند.

    نقطه ضعف است چون لازم به چنين كاري نبود ومخصوصا با آن فضا و دكوپاژ كه مصنوعي بود.

    از سويي نقطه قوت است ، در تحقيق اميرعلي نوشته شده

    حسين آرمان است و آرمان شهر.

    همين آرمان است كه در آخر نشان ميدهد توانسته جامعه را جمع و يك پارچه كند.

    اين حس عاشورايي كارگدان تحسين برانگيز است. نشان داده كه آرمان بزرگ خدا حسين (ع) ياري گر است.

    اميدوارم بيشتر با هم در تعامل باشيم و همكاري كنيم.

    يا علي مدد.