سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

« أَوْ لَـمَسْتُمُ النِّسَآءَ ؛ یا زنان را لمس کردید»پرسیدم . فرمود : «مقصود، همبستر شدن است ؛ لیکن خداوند، عفیف است و عفّت را دوست دارد . لذا آن گونه که شما نام می برید، نام نبرده است» . [حلبی - از امام صادق علیه السلام درباره [مقصود] سخن خداوندـ عزّوجلّ ـ]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

پنج شنبه 88/1/20  ساعت 5:32 عصر

اخراجی ها 2

به توصیه دوستی که گپ و گفتی با ایشان در مورد پر فروش شدن اخراجی ها 1و 2 داشتم ، به دیدن فیلم اخیر رفتم.

چون مهم است دلایل اقبال مردمی از یک فیلم بررسی شود ؛ بزعم نگارنده دلایل ذیل می تواند فهرست گردد:

(ترتیب اهمیت در نظر گرفته نشده است)

1- مخاطبانی که خود رزمنده بوده و علاقه دارند به هر بهانه به گذشته برگردند و در آن حال و هوا ساعتی به سر برند(شخصا شاهد حضور این دسته بوده ام)

2-  بخشی از معاندان با نظام که می خواهند به صورت سندی (در اینجا فیلم ) صادره از سوی طرفداران نظام (ده نمکی به این صفت شناخته می شود) صدور رفتارهای نادرستی از سوی نظام را مستند سازند(گزینش هایی که با سرنوشت خیلی ها در این کشور بازی کرد و فریاد اعتراض امام (ره) را هم درآورد)

3- قربانیان گزینش های آنچنانی که اکنون مسیر زندگی شان عوض شده و با این فیلم ها گویی با ایشان همدردی و عذر خواهی صورت می گیرد.

4- نسل جنگ ندیده که شنیده اند روایت جدیدی از جنگ و جبهه از زبان یک رزمنده بازگوییی می شود و قرار نیست تمام رزمندگان یکدست سفید دیده شوند .

6- ایام تعطیلات در زمان اکران اخراجی ها 2 فرصتی بود برای هم وطنانی که (دقت شود نیمی از فروش در شهرستانها بوده) امکان رفتن به مسافرت را ندارن

7- ازیاد سینماها و مراکز فرهنگی شهرداری (وقتی موقعیت دیدن یک فیلم از 5 سینما به 10 سینما افزایش می یابد آمار هم بالا می رود

8- نوسازی سینما ها که رغبت به سینما رفتن را افزایش می دهد.

9- سطحی نگری مردم  ایران در پسند فیلم ها که هر چه قدر روایت ساده تر و سخیف تر باشد تعداد بیشتری از مردم ایران طالب دیدن آن می شوند.

10 -  مطرود بودن روشن فکری در میان مردم ایران که باعث می شود خالی بودن فیلم از ابعاد روشنفکرانه مورد استقبال قرار گیرد(فیلمهای ماندگار ایرانی مانند گاو را به خاطر آورید)

11- نقش چهره ها (استفاده از زیبایی شیلا خداداد و لودگی رضویان و ...)

12-تاثیر کارهای قبلی (مستند فقر وفحشاء و ...)

13- بازی با خطوط قرمز(در نشست خبری با خبرگزاری دانشجویان ایران نیز کارگردان به این مطلب تاکید دارد)

14- کلیشه شکنی از جنگ(نحوه انتقال مسائل جنگ به مردم غلط بوده است لذا با طرح اینکه کسی از اهالی جنگ آمده ناگفته ها را بگوید مورد استقبال قرار می گیرد)

15- ایجاد احساس خوب برای افرادی که شاهد بوده اند برخی در زمان جنگ برای حفظ پست و موقعیت به جبهه نرفتند و اکنون با دیدن این فیلم اذیت می شوند و دسته اول خوشنود

می گردند.

16- در سینما هر شخص و قشری با قسمتی از فیلم ارتباط بر قرار می کند و ناچارا بقیه قسمتهای فیلم را هم می بیند.لذا بخش مهمی از مخاطبان این فیلم افرادی هستند که به دنبال سرگرمی (به دلیل سابقه  اخراجی ها و حضور کاراکتر رضویان )به دیدن فیلم رفته اند.

چند نکته نیز  پس از دیدن فیلم به نظرم رسید:

1- این فیلم مشکل ساختاری دارد . یک نمونه عرض می کنم: اگر هم فیلم اخراجی ها داستان اخراجی ها از جبهه باشد و مابقی  در حاشیه باشند در اخراجی ها 2 نقش و حضور صاحبان جنگ (روحانی ؛ فرمانده هان جنگ) به مراتب بیشتر از اخراجی ها است و این در حالی است که اینان اخراجی نیستند.دقت می کنید که طوری وانمود می شود که انگار روحانی نیز اخراجی است؟

2-دکوپاژ فیلم در پرداختن به فرود هواپیما در عراق از تلوزیون اسارتگاه جالب است اما متاسفانه بعد خراب می شود و به صورت تکراری به مخاطب از طریق بلند گو این ربایش اعلام می شود . سکانسی که تاثیری در روند داستان ندارد.

3- هیجان پایان فیلم به خوبی ایجاد می شود. هرچند همداستان شدن  و به راه راست هدایت شدن آدمهای خلافکار با پرت کردن سیگار و چند حرکت چشم و ابرو در پایان، مضحک است.

4- صحنه ها طولانی و کشدار نیست هرچند تکراری است .

5- در فیلم های هندی خصیصه ای وجود دارد که همه بازیگران در هر کجای فیلم حاضرند . گویی کارگردان  به شدت تحت تاثیر فیلمهای هندی است.  علت حضور همسر حاجی در کنار خانواده مجید سوزوکی که برای ادای نذر به مشهد می روندچیست؟(در اخراجی ها به یاد داریم که آشنایی میان خانواده حاجی و خانواده مجید سوزوکی نیست)این اشتباه موجب حضور مشمئز کننده زن حاجی  شده است.

6- تصادفی بودن حوادث فیلم مطرود و دلیل ضعف فیلم نامه است. آیا اتفاقا باید هواپیمایی ربوده شود که خانواده این  رزمندگان در آنست؟ اتفاقا باید به عراق برده شوند؟اتفاقا باید به اردوگاهی برده شوند که این اسرا نگهداری می شوند؟اتفاقا...

در نهایت برای اهالی  سینمای  ؛ مخاطبان سینما و  سینمای ایران ،من باب ساخته شدن و پر فروش شدن اینگونه فیلم ها صمیمانه متاسفم.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

193171

بازدید امروز

25

بازدید دیروز

33

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک