سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

هر کس از حلال خورد، دلش صاف و نازک و چشمانش اشک آلود شود و برای دعایش حجابی نباشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

شنبه 88/1/22  ساعت 1:41 عصر

اربابی: مهمترین خصیصه سینمای پس از انقلاب اندیشه آن است

 

خبرگزاری فارس: «محمود اربابی» با اشاره به این که مهم‌ترین خصیصه سینمای پس از انقلاب اندیشه آن است، گفت: وقتی عصاره سینما را قبل از انقلاب شناسایی کنیم ما نه سینمای هنری داشته‌ایم و نه صاحب صنعتی در سینما بوده‌ایم، یک مجموعه‌ای را فعالیت‌ها داشته‌ایم که نمی‌توانیم اسمش را سینما بگذاریم.


«محمود اربابی» در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرنگار سینمایی فارس با اشاره به تفاوت‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب گفت: به نظرم من این موضوع که عنوان می‌شود سینمای ما بیست سال روبه جلو بود و در طی 8 سال اخیر روند نزولی را طی کرده‌است خودش جای نقد دارد، و من این تعبیر کلی را خیلی قبول ندارم. واقعیت این است که از ماخذ سال 57 که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست می‌توانیم بگوئیم به تعبیرعام ما صاحب سینما شده‌ایم چه هنر سینما و چه صنعت سینما.
وی با اشاره به این که در واقع ما بعد از سال 57 صاحب هنر صنعت سینما شده‌ایم تصریح کرد:به دلیل اینکه قبل از آن ما سینما نداشتیم نه به معنای هنر و نه به معنای صنعت، ما در کشورمان سینما،سینماداری و اکران فیلم داشته‌ایم اما مشخصا فاقد هنر صنعت سینما بوده‌ایم.البته در آن دوره ما فیلم‌هایی که داشتیم که برخی قابل توجه هم بودند و بعد از انقلاب هم تداوم یافتند. اما واقعیت این است که وقتی عصاره سینما را قبل از انقلاب شناسایی کنیم ما نه سینمای هنری داشته‌ایم و نه صاحب صنعتی در سینما بوده‌ایم، یک مجموعه ای را فعالیت‌ها داشته‌ایم که نمی‌توانیم با هیچ تصامح و تساهلی اسمش را سینما بگذاریم.
مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی حرفه‌ای معاونت سینمایی خاطر نشان کرد: البته یک تجربه تاریخی نشان می دهد همیشه در شرایط بسته، دیکتاتوری و شرایطی که حاکمیت مردم وجود ندارد و مشخصا در آنگونه نظام‌ها در تاریخ که نگاه می‌کنیم فیلم و سینماداری هست اما چیزی به نام هنر صنعت سینما وجود ندارد در عین حالی که نیروهای کار‌آزموده و زبده نیز می توانند وجود داشته باشند.
اربابی افزود: سینمای ایران نیز همین ویژگی را داشته‌است به این معنی که ما قبل از انقلاب فعالیت ویژه‌ای که اسمش را بتوانیم بگذاریم سینما نداشته‌ایم، اما هم فیلم‌های خاصی داشته‌ایم و هم هنرمندانی داشته‌ایم که با پیروزی انقلاب به شکوفایی در عرصه‌های مختلف رسیده‌اند. بنابراین از بعد سینمایی کشور ایران بعد از انقلاب صاحب سینما به معنای واقعی کلمه شده است.
وی با اشاره به تفاوت اصلی سینمای ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت:به اعتقاد من اصلی ترین مشخصه داشتن اندیشه است، داشتن دیدگاه‌ها و ایده‌آل‌های ارزشمندی است که از طریق فیلم‌ها تباور پیدا می‌کند و این معنا در پی‌ریزی سینمای نوین بعد از انقلاب جای پیدا می‌کند.
مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی حرفه‌ای معاونت سینمایی ادامه داد:اگر به سیاست‌های شکل یافته از سال 62 که انگار سال سیاست‌گذاری سینمای ایران محسوب می‌شود نگاه کنیم اولین و اصلی‌ترین عنصری که در عرصه فعالیت‌های سینمایی بروز پیدا می‌کند، عنصر اندیشه و فکر است. و طبیعتا وقتی می‌گوئیم اندیشه و فکر یعنی آن چیزهایی که هویت اندیشمندی را با خود همراه می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم بگوئیم اصلی‌ترین ویژگی و خصیصه سینمای پس از انقلاب چیست؟ به اعتقاد من اندیشه است.
اربابی تاکید کرد: دوران پس از انقلاب تفاوت‌های اساسی با قبل از انقلاب داشته که البته در لحظه هم باید می‌داشته است. بنابراین از سال‌های اول که شروع کردیم عنصر اندیشه پررنگ و پر قدرت خودش را بروز داده است البته تکنیک به هزار و یک دلیل همراه با این اندیشه نبوده است اما در این گذار سی ساله تکنیک هم خودش را به پای اندیشه رسانده است.
مشروح گفت وگوی تفصیلی خبرنگار سینمای فارس با «محمود اربابی» بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار خواهد گرفت.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

192754

بازدید امروز

14

بازدید دیروز

15

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک