سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

حکمت با عصمت همراه است . [امام علی علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

یکشنبه 87/9/17  ساعت 11:37 عصر

سینما وسیاست 4

خوابی که تعبیر نشد

مهدی نصرتی
داستان زیبای حضرت یوسف، که در قالب سریال تلویزیونی مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده است، این روزها به تعبیر خوابی رسیده‌است که خبر از وقوع رکود و قحطی پس از سال‌های رونق و فراوانی می‌دهد.

این داستان برای ما با کاهش شدید قیمت نفت و درآمدهای نفتی همزمان شده‌است، آن هم پس از این که قیمت نفت به رکوردهای تاریخی خود رسیده بود. البته اقتصاددانان، پیش‌تر تعبیر این خواب را گفته بودند و برای آن صندوق ذخیره ارزی را پیش‌بینی کرده بودند، اما از آنجایی که به اقتصاددانان به چشم خوابگزاران معبد سرمایه‌داری نگریسته می‌شد، توصیه‌های آنان جدی گرفته نشد.
اقتصاد ایران با همه تنوع و زرق و برق خود همچون اقتصادهای هزاران سال پیش که متاثر از عامل برونزای باران بودند، متاثر از عامل برونزای قیمت نفت است. واقعیت این است که تاثیر نفت در اقتصاد ایران خیلی بیش از آن چیزی است که نسبت صادرات نفتی به GDP نشان می‌دهد. از این رو اقتصاد ایران به موتوری تشبیه شده است که مادامی که پول نفت به آن تزریق می‌شود، کار می‌کند و کل اقتصاد و بخش‌های تولیدی و خدماتی از رونق نسبی برخوردارند، اما با سقوط قیمت نفت اقتصاد نیز به تدریج به رکود فرو می‌رود و این وضعیت رکودی برای اقتصادهایی که به دوز بالای نفت معتاد شده‌اند، می‌تواند وخیم‌تر باشد.
برای مقابله با این وضعیت، صندوق ذخیره ارزی با دو هدف ایجاد شده بود: ضربه‌گیر در برابر نوسانات نفت و عاملی برای پیش‌گیری از بروز بیماری هلندی. البته بیماری هلندی مدت‌ها است که عود کرده‌است و نشانه بارز آن هم افزایش ناگهانی قیمت مسکن بود، اما انتظار می‌رفت که این صندوق حداقل، نقش خود را به عنوان ضربه‌گیر و ذخیره احتیاط ایفا کند، اما قیمت نفت بیش از حد تصور بالا رفت و سال‌های رونق نفتی بیش از میزان پیش‌بینی بود و این توهم را به وجود آورد که قیمت‌های بالای نفت برای همیشه تداوم خواهد داشت.
از منظر اقتصاد،‌ جالب‌ترین بخش داستان یوسف پیامبر مربوط به سال‌های رونق است. در داستان حضرت یوسف 7 سال رونق و آبادانی و سپس 7سال قحطی و خشکسالی رخ می‌دهد. با مقایسه‌ این داستان با شرایط کشورهای نفت‌خیز، می‌توان حدس زد که چه بسا برای یوسف پیامبر این سال‌های رونق، سخت‌تر از سال‌های قطحی بوده باشد، چرا که باید در برابر خواسته عمومی برای مصرف بیشتر و لذت بردن از سال‌های رونق ایستادگی می‌کرد و در مقابل هوس کسانی می‌ایستاد که می‌خواستند آثار رونق مقطعی را بر سر سفره‌های خود ببینند. تئوری اقتصاد سیاسی و تجربه امروز کشورهای نفت‌خیز نشان می‌دهد که این کار چقدر سخت و طاقت‌فرسا ‌است و ایستادگی در برابر هوس مصرف منابع موقتی،‌ همانقدر سخت است که ایستادگی در برابر خواسته زلیخا!
متن فوق از من نیست. نتیجه پرسه در سایتهاست خوشم اومد  گذاشتم شمام ببینین.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

193262

بازدید امروز

15

بازدید دیروز

26

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک