سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

اگر دانشمند همه آنچه را که می گفت، نیکو و درست بود، شاید از عجب وخودپسندی دیوانه می شد . دانشمند آن است که درستیهایش فراوان باشد . [امام حسین علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

شنبه 87/9/30  ساعت 8:15 عصر

مداخله یا نظارت

 

مداخله یا نظارت

حرف اول- عمده سینما گران از دولت فقط نظارت را طالبند آنهم با  حد و مرزی که ایشان  تعیین می کنند و آنچه را که دخالت می نامند طرد می کنند.

گفتم عمده سینماگران؛ زیرا دسته ای نیز وجود دارند که کاملا همسو با سیاستهای ارشاد هستند و تمایل دارند با هماهنگی ارشاد  وسایر دستگاههای حاکمیتی فیلم بسازند.

 از آن سو  ارشاد قائل به صرف نظارت است و از آن دفاع می کند و دخالت را رد می کند ؛  اما حیطه آنرا وسیع تر از آنچه سینما گران ترسیم می کنند  می بیند.

به عبارت دیگر می توان گفت که هر دو سوی قضیه کاملا در آنچه از آن دفاع

 می کنند محق هستند و این مساله جا  افتاده ای است .

 همانطور که گفته شد آن دسته از سینماگران معترض قائل به اینند که ارشاد در مرز نظارت نمی ماند و دخالت [1]نیز می کند  و ارشاد به طور طبیعی  دفاع می کند که فقط نظارت را اعمال می کند.

                                                ***

حرف دوم- باید دانست که مراجعه به لغت نامه و دیدن معانی دو واژه نظارت و دخالت نیز مشکلی را حل نمی کند.زیرا در تئوریک قضیه نکته ای نهفته نیست.معضل از زمانی رخ می نماید که وارد  حیطه  اجرا می شویم.

                                                 ***

 حرف سوم- علت دخالت  ارشاد عدم اعتماد به اهالی سینماست .چرا به همه  سینماگران اعتمادنمی شود؟ این  اعتراض از سوی برخی سینماگران به کرات مطرح می شود.[2]

برخی اصرار دارند که توجه دهند چون سینماگران از اهالی این کشور هستند اینجا رشد کرده اند . اینجا سینما آموخته اند و اینجا فیلم ساخته اند تا سینماگر شده اند؛ بنابراین باید ارشاد به ایشان  اعتماد نماید[3]

در حالیکه این دسته  به نگرانی ارشاد توجه نمی کنند.ارشاد همانقدر که تردیدی ندارد سینماگران از خارج نیامده اند تردید ندارد که  مبحث فساد، موضوعی فرامرزی است و ایرانی و غیر ایرانی نمی شناسد .

 یک ایرانی همانقدر می تواند موجدفساد و زمینه های آلودگی جوانان باشد که یک غیر ایرانی.

فراموش نکرده ایم که پس از ورود سی دی های مستهجن از آنسوی مرزها ؛ بلافاصله شاهد سی دی مستهجن تولید شده در داخل کشور بودیم.

 آری سینمای ما خط قرمز بسیار دارد.زیرا ابعاد فساد گسترده است.

زمانیکه اخبار واصله از محیط های هنری برای مقامات ارشاد  خوشایند نیست ؛ اطمینان نیز به دوعلت سلب می شود:

اولا- به صورت طبیعی زمانیکه گزارشاتی می رسد که گروههایی از هنرمندان  با جمع شدن به دور هم یا سر صحنه فیلمبرداری ، رعایت حدود  شرعی را نمی نمایند ؛ موجبات سلب اطمینان پیش می آید.

ثانیا-  با وجود روحیه تعمیم دادن مسائل که در ایرانیها  امری  شناخته شده است با دیدن نشانه هایی از فساد؛ چه اطمینانی وجود دارد که در سایر زمینه ها ایجاد فساد ننمایند؟

خاطرم هست برای ساخت فیلم کوتاه بازنده با مالک ملکی قدیمی و دور حوضی مذاکره می کردم .ابتدا امتناع می کرد و می گفت در مورد مشابهی خواهرش منزل خود را در اختیار گذاشته و هنرمندان رعایت حریم شرعی را ننموده اند  لذا دیگر هرگز مرتکب اشتباه نخواهد شد.

بهر حال معترضین باید توجه داشته باشند که بی بند و باری ، بسیار زود سلب اعتماد خواهد نمود.

نکته مهمی که در این بررسی نباید از نظر دور بماند ساختار سینماست . سینما به جهت ابعادی که دارد زمینه ها و امکانات بسیاری را برای ارائه نیاز دارد. نیاز به مجوزهای گوناگون در شروع کار ؛ اکسسوار پر هزینه در مرحله ساخت فیلم و مقدمات پرخرجتر برای نمایش(سالن –اکران-مخاطب)

 باید دانست که هرچه حضور افراد ارائه دهنده ی امکانات فوق  بیشتر باشد دخالت مواضع فکری و عقیدتی  نیز بیشتر خواهد بود.

                                           ***

 حرف چهارم -اما گاه  شاهدیم که دخالت درفیلم سازیهای با  زمینه های سیاسی و اجتماعی نیز بروز می کند.

علت چیست؟

 بزعم نگارنده ، علت اینست که علاوه بر اینکه در ایران همه مردم اهل سیاست  و اعمال نظر هستند و مایلند همه چیز آنطور که ایشان می بینند ترسیم شود،آزادی لازم برای ابرازعقاید دیگرغیراز آنچه مورد پسند طیفهایی از حاکمیت است وجود ندارد همانطور که  در مقاله دیگری در همین وبلاگ  گفته ام برخی خود را فرا جناحی  دانسته و اعلام می کنند که از یک جناح خاص فکری یا عقیدتی  دفاع نمی کنند اما در عمل این اتفاق می افتد زیرا آنان  اعتقاد دارند که جناحی که مطابق میل ایشان سخن می گوید و موضع می گیرد جناحی نیست بلکه ارزشی است.

خاطرم می آید در سالهای دور که عضو پایگاه بسیج بودم . در خصوص پاره ای رفتارهای برخی از اعضاء؛ موضع سر سختی اتخاذ می نمودم . یک شب در جلسه بسیج یکی از کسانی که خود  رفتارش مورد انتقاد بود وقتی با اعتراض من به رفتار فرد ثالثی مواجه شد گفت او چون سوسول نیست نباید مورد اعتراض قرار گیرد و هر کاری که می کند درست است!!

 این مثال را زدم تا بگویم سطح فکری این طیف به همین میزان سطحی است .

معیار این جماعت برای توزین رفتارها  در درجه اول خودی و غیر خودی بودن افراد است .

مشکل دیگرکشور ما توسعه نیافتگی است . اغلب مناسبات همچنان ریشه درهنجارهای  سنتی دارند.همچنان غالب افراد بر اساس سفارش و توصیه بالا می آیند. هنوز سازو کاری وجود ندارد که فقط  خلاقیت های برتربروز نمایند...

ادامه این بحث بماند تا بعد 


[1]  نقد سینما –میزگرد تخصصی سینمای ایران -اظهارات آقای مهدی صباغ زاده

[2] نشریه سینما – مقاله قربان محمد پور-

[3]  نقد سینما –میزگرد تخصصی سینمای ایران -اظهارات آقای مهدی صباغ زاده


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

192795

بازدید امروز

8

بازدید دیروز

29

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک