خدا بخواد می خوایم با محوریت فیلم دلشکسته علی رویین تن جلسه نقد سینمای سیاسی را برگزار و عمری بود استمرار بخشیم. سوالات ذیل به ذهنم رسیده و اضافه هم میشه . اگه قصد همراهی دارین سوالات مربوط را در قسمت اعلام نظر مطرح کنید.
سوالات:
1- آقای دکتر صدر در صفحه 135 کتاب در آمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران در تشریح عواقب سانسورمی گوید:...همه اینها زمینه ساز تثبیت الگوهای بی دردسر سینمای ایران شدو آدمهای کلیشه ای و قصه های تکراری پرده سینما ها را تسخیر کرد ...
سوال : ایا اکران فیلمهایی چون چارچنگولی و دلداده به علت سانسورحاکم بر سینما است یا علت دیگری دارد؟
2 -چرا رویگری ( سردار )در شب عاشورا قران به سر گرفته است؟
3-چرا جانباز شیمیایی در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان سیگار می کشد؟امری که باور پذیر نیست.
4- جدیت فیلم سیاسی ، با توجه به اینکه مردم در زندگی روزمره خود با مسائل جدی که تلخ بودن را در ذات خود دارد مواجه هستند مانع از توجه مردم به فیلم سیاسی می شود. و این گونه فیلم ها نمی فروشد ؛ لذا به جهت عدم بازگشت سرمایه، ساخته هم نمی شوند . با این نظر چقدر موافقید؟
5- به نظر می رسد مردم ایران به مسائل جدی علاقه زیادی دارند (به عنوان مثال با وقوع یک تصادف ساده رانندگی جمع می شوند و یا با وقوع نزاع خیابانی به جای اینکه از آن دوری کنند با علاقه تمام تا پایان دنبال می کنند. چرا برای دیدن یک فیلم سیاسی به سینما نمی روند؟
6- آقای کیمیایی اخیرا در مصاحبه با مجله سینمای پویا گفته اندفقر یک عامل نرفتن به سینماست ؛ نظرتان چیست؟
7- آقای دکتر صدر در مصاحبه با ضمیمه روزنامه اعتماد گفته اند ترجمه کتاب در آمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. این در حالیست که در ایران این کتاب پس از حدود 7 سال با تیراژ اولیه 3000نسخه به چاپ دوم نرسیده . من کتاب را خوانده ام آنچنان ارزشمند و برابر با توقعی که می رود نیست . آیا علت عدم استقبال، سطح بالای شعور مردم ایرانست یا بی علاقه بودن به مطالعه؟
8- در سینمای بالیود صرفنظر از اینکه واقعیت های جامعه چیست، پلیس به چالش کشیده می شود و مخاطب
علاقه مند به این اتفاق با لذت حداقل 2 ساعت فارغ از بیرون سینما از آن لذت می برد . چرا در ایران نمی تواند این اتفاق رخ دهد ؟مخاطب اینگونه سینما در میان جوانان و افراد میانسال قشر زیر متوسط و ضعیف جامعه کم نیست.
9- چرا الزاما می بایست در ایران چهره مثبت از پلیس ارائه شود . با اینکه هیچکس این چهره ساختگی را باور نمی کند؟
10- نظارت ارشاد بر سینما و مداخله در سینما چقدر با هم متفاوتند ؟ مرز میان ایندو چیست؟
11- بر خلاف دنیا درایران نمی توان برای بیان مساله اهم مهم را نادیده گرفت . در سوابق فقهی هم نشان دادن روابط نامشروع درحد نازل هم ؛ میان زن و مرد ؛ برای تشریح عواقب این امر ممنوع است . لدا علاوه بر معادلات سیاسی سایر جنبه ها هم بر عدم اکران فیلم سیاسی که این وجوه را نیز الزاما در خود دارد تاثیر گذار است مانند فیل غزال مجتبی راعی (1374) وکه در تقبیح کشف حجاب رضا خانی بود اما چون ارتباط با زن مطلقه هم در آن بود مشکل داشت یا فیل به رنگ ارغوان حاتمی کیا که علت ممنوعیت آن پرداخت مسائل عاشقانه از سوی یک مامور امنیتی است .آیا راه حلی برای این مساله به نظر می رسد؟
12- آقای صدر در کتاب تاریخ سیاسی سینمای ایران به بره ای از تاریخ قبل از انقلاب اشاره می کنند که سینما بخشی از زندگی مردم شده بود . آیا امروز سینما بخشی از زندگی مردم شده است؟اگر نیست چرا نیست؟
13- آیا امکان دارد نظام نامه فیلم سیاسی در ایران تدوین شود و باید ها و نبایدها در آن مشخص گردد و از وضعیت در سایه فعلی خارج شود؟
|