سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

اگر دانشمند همه آنچه را که می گفت، نیکو و درست بود، شاید از عجب وخودپسندی دیوانه می شد . دانشمند آن است که درستیهایش فراوان باشد . [امام حسین علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

پنج شنبه 88/2/31  ساعت 6:53 عصر

اشنایی با اصطلاحات سینمایی

تکنیک : مجموعه ابزاروشیوه هایی که در ساخت فیلم بکار می رود تا تصاویر و صداها به شکل مورد نظر فیلمساز در اید. تکنیک فیلم می تواند ابعاد مختلفی را از حرکت یا سکون دوربین تا تجهیزات رایانه ای در برگیرد . برخی فیلمسازان ترجیح می دهند با شگرد های تکنیکی ساده فیلم بسازند مثلا( عباس کیا رستمی ) وبرخی به تکنیک پیچیده گرایش دارند ( مثلا بهرام بیضایی ) .

نویسنده : عظیمی
نظر شما( )
?

پنج شنبه 88/2/31  ساعت 6:45 عصر

واژه نامه سینمایی

PER DIEM

حرکت افقی سر دوربین که به طور مسلم به شکل نیم دایره صورت خواهد گرفت .

نویسنده : اشکوری


نظر شما( )
?

سه شنبه 88/2/29  ساعت 11:13 عصر

آخرین طرحم -2

سکانس 4

داخلی شب مجلس عزای زنانه

 چند زن و دختر  در میان زنان شیون می کند ودیگران نیز گاه همصدا می شوند و گاه آنها را آرام می کنند.  دو دختر بچه نیز کنار مادرشان که مشغول گریه است نشسته اند و نگاه می کنند. دختر فلج نیز متاثر است.

سکانس 5

روز خارجی محوطه دانشگاه

رضا  با چند دانشجو کلاسور به دست در حال بگو وبخند  پیش میآید .

دختری چادری روی نیمکت نشسته و به زمین چشم دوخته

رضا می ایستد و بقیه با نگاهی به او و دختره دور می شوند. رضا به نیمکت نزدیک می شود و ایستاده به دیوار تکیه می دهد. گاه به چپ و راست می نگرد.

رضا : لاله

لاله به او نگاه می کند.

 ر: دنیا که به آخر نرسیده رسیده ؟!

ل: نه نرسیده

رضا دستی توی موهایش می کشد.

ل- من نمی دونم چی بگم.

ر- من بیکار نمی نشینم .

لاله با شیطنت نگاهش می کند.

رضا می خندد.

رضا دستش را به سمتی می گیرد. لاله سرپا  می شود و حرکت می کنند. تا در خروجی دانشگاه حرکتشان را داریم.

سکانس 6

لیلا و لاله در اتاقشان هستند . لیلا روی تخت ، کتابی را روی  زانوهایش گذاشته و مطالعه می کند. لاله روی میز تمرین  ریاضی حل می کند . لیلا گاه سر از کتاب بر می دارد و خواهرش را می نگرد.

سکانس 7

دختر فلج بزرگ شده و روی سکو در کوچه نشسته به دور دست خیره شده  است.

لیلا و لاله پیش می آیند . لیلا می ایستد و لاله هم متوقف شده به چشمان خواهرش خیره می شود.

چشمان همان دختر بچه در زمان مرگ پسر بچه را می بینیم . پسرک  وارد  خیابان  می شود اما خودرویی که سر می رسد با ترمز شدید متوقف شده و سپس با او برخورد می کند. اهالی پسرک را سوار همان خودرو می کنند و از کادر خارج می شوند.

سکانس 8

روز خارجی کوچه

چرخهای ویلچری دیده می شود که با باز شدن نما می بینیم  مردی جوان برآن نشسته و  به آرامی پیش می آید . دختر افلیج به سختی  در کنارش راه می رود . هردو خوشحالند و مرد جوان مطلبی را با هیجان بازگو می کند. آندو از کنار دو خواهر عبور می کنند. دختر فلج لبخندی  به  دختران می زند . دختران از دوربین دور می شوند.

سکانس 9

روز خارجی

لاله سرکلاس دانشکده نشسته  است.  وقت کلاس تمام می شود . لاله کیف و کتابش را می دارد و آماده رفتن است . زهره از عقب می رسد .

ز- چیه؟ دیروز دل می دادین و قلوه می گرفتین.

لاله متحیر می نگرد.

ز- چیه اینجوری نگام می کنی ؟

لاله به سرعت از زهره جدا می شود و از کادر خارج می شود . زره دنبالش می دود.

ز- وایسا بینم یهو چت شد؟

سکانس 10

روز داخلی اتاق دخترها

در باز می شود و لاله با حرص وارد می شود.

لیلا روی طاقچه نشسته و حیاط را زیر نظر دارد.

لاله کیف و چادرش را به سمتی پرت می کند و به لیلا نزدیک شده و جلویش می ایستد.

لاله: خب؟

لیلا نگاهش را به صورت لاله می ریزد

لیلا: بخاطر خودت بود.

لاله مشتش را به کف دست دیگرش  می کوبد و از لیلا رو برمی گرداند. به پنجره تکیه می دهد.

لاله : لیلا خواهش می کنم این بازی و دیگه  شروع نکن .ادامه نده دیگه باشه ؟من دیروزو فراموش می کنم اما به شرطی که دیگه ...

گریه اش می گیرد .

لیلا بلند می شود و او را در آغوش می گیرد .

 لیلا: بیا بغلم ببینم خواهر کوچیکه من...

لاله در آغوش لیلا کلمات نامفهومی ادا می کند و لیلا او را آرام می کند.

سکانس 11

خارجی روز- کوچه

پسر بچه ای تنها عبور می کند. مردی میان سال او را دنبال می کند و مرتب به اطراف و پشت سر خود نگاه

 می کند. مرد فاصله اش را با پسر بچه کم می کند . هردو به مقابل در نیمه  بازی می رسند. مرد با نگاه به اطراف و پشت سر دست پسرک را گرفته و به داخل خانه می کشد. با خروج آنها از کادر دو دختر بچه هم سن پسرک در فاصله ای دیده می شوند. که به دوربین می نگرند. یکی از دختران به چشمان دیگری خیره می شود. نمای بسیار درشت از چشمان آن دخترک را داریم.


نظر شما( )
?

شنبه 88/2/26  ساعت 10:58 عصر

آخرین طرحم -1

یکی به نفع عشق

سکانس 1

شب داخلی مراسم خواستگاری

پذیرایی  با لوستر و  مبلهای متوسط که خانواده  داماد  و خانواده عروس  بر آنها لم داده اند. دیده می شود. از هر دری سخن به میان می آید.

مادر داماد : رضامون قراره  فعلا تو شرکت عموش مشغول بشه .

پدر عروس : چه شرکتی هست؟

مادر داماد : توکار روشنا ییه  بزرگراه هان

مادر عروس :او

مادر داماد : پروژه بزرگراه نیاوران کار ایناس.

پدر عروس : ماشاالله

نمای پنجره ای را داریم که دست دخترانه ای  پرده اش را کنار می زند و داماد در قاب پنجره  دیده می شود.

دوباره همان  سالن ادامه

 نمای نزدیک از صورت مادر عروس که روبه سمتی می کند.

مادر عروس : لیلا  جان  چایی بیار دخترم

نمای بسیار  نزدیک صورت داماد که همان سمت را  متعجب می نگرد.

چارچوب در را داریم.

دختری با چادر سفید سینی در دست وارد می شود و پیش می آید. به زمین چشم دوخته

همان نما از داماد که رنگ پریده می نگرد.

سکانس 2

روز خارجی - حیاط

 از قاب پنجره  ای که پرد ه ا ش  کنار زده شده خانواده داماد را می بینیم که حیاط را طی می کنند. مادر عروس در کنار آنها را می رود.

نمای نزدیک از حیاط

مادر عروس: تو رو خدا ببخشید خانم رضایی . نباید اینطور می شد.

خانم رضایی(با خود خوری) : قبلا شما باید تصمیم می گرفتین بعد به ما...

مادر عروس : گفتیم آقامون دیگه دست برداشته ...میشناسین که یه دنده اس

جلوی در می رسند . پدر داماد در را باز می کند و به سمت مادر عروس می گردد.

نمای پنجره  طبقه دوم را داریم که از پشت پنجره عروس به دوربین  می نگردد

رضا  به پنجره غمناک   نگاه می کند.

پدر داماد : مرحمت شما زیاد خانم

از چارچوب رد می شود.

نگاه داماد به صورت مادر عروس است.

رضا : با اجازه

مادر عروس خواهش می کنم . ایشالله درست می شه

رضا  هم بیرون می رود.

مادر مادر: خداحافظ

مادر عروس: خیر پیش حلال کنید تورو خدا

در را می بندد. به بالا نگاه می کند .

نمای عروس را پشت پنجره داریم.

 نمای مادر عروس که  دست بر پشت دست می کوبد و با تاسف  سر تکان می دهد را داریم. پیش می آید و از کادر خارج می شود.

پرده می افتد.

سکانس 3

خارجی روز کوچه

چند دختر بچه با سرو صدا  مشغول بازی هستند. پسر بچه ای با دوچرخه مزاحم دختران است و هر بار که به آنها نزدیک می شود جیغ یکی را در می آورد و به سمت انتهای کوچه  دور می شود. دختران با سرو صدا  اعتراض

می کنند. پسرک  همصدا  با دختر فلجی که از  بالکن مشرف به کوچه  ناظر صحنه است می خندد و برمی گردد.

آخرین نوبت که پسرک لاله را اذیت کرده و دور می شود وقتی به انتهای کوچه می رسد نمی تواند دوچرخه را متوقف کند و به طرف خیابان می رود .نمای نزدیک دسته ترمز را داریم که عمل نمی کند. جیغ پسرک نگاه دختر بچه ها  را به دنبال دارد . بازی متوقف می شود. جیغ پسرک بلند تر می شود.

لاله برمی گردد و دوربین خیره می شود. وحشت در نگا هش هویداست.

نمای بسیار نزدیک دو چشم دختر بچه ای را داریم که نگاه می کند.

پسرک  وارد خیابان می شود و ماشینی که از راه رسیده او را زیر می گیرد.


نظر شما( )
?

چهارشنبه 88/2/23  ساعت 12:41 صبح

واژه نامه سینمایی

MCU

یک نمای باز از کل صحنه . بادیدن این نما هر فرد باید بداند چگونه بین نماهای بعدی وتمام لحظات موضعی ( وبه اصطلاح خرد شده نمای باز اولیه ) که در اندازه ها واشکال گوناگون وبا نور پردازی هماهنگ شده با نور صحنه اصلی فیلمبرداری یا تصویربرداری شده ، نوعی تطابق به وجود امده است . 344بازیگری در برابر دوربینهای سینمایی و تلویزیونی است .

نویسنده : احمدی


نظر شما( )
?

چهارشنبه 88/2/23  ساعت 12:40 صبح

بیعت

علی (ع) میفرماید : آگاه باشید ، سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را خلق کرد که اگر آن جمعیت بسیار حاضر نمی شدند – با من بیعت نمی کردند . رای زمان خویش را اعلام نمی نمودند – حجت به دلیل فراهم شدن یاوران بر پا نمی شدند ... حتما ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهان ان می ..... و همچون گذشته کناره گیری می کردم آیا علی با سکوت خویش به رسالت و وظیفه امام بودن و وصایت خویش در خصوص امت تعلل نموده نعوذ بالله . آیا علی بر خلاف خواست خدا و رسولش عمل نموده ؟ یا این که باید بگوییم علی به عنوان دموکرات ترین و ازاد اندیش ترین فرد عصرها و نسل ها به رغم امام بودنش و منصوب من جانب الله و رسول بودنش مشروعیت و مقبولیت حکومت خویش را در خواست و اراده ملت می دانست .

نویسنده : جعفریان


نظر شما( )
?

چهارشنبه 88/2/23  ساعت 12:39 صبح

اشنایی بااصطلاحات سینمایی

تکنیک : مجموعه ابزار و شیوه هایی که در ساخت فیلم به کار می رود تا تصاویر و صداها به شکل مورد نظر فیلمساز در آید . تکنیک فیلم می تواند ابعاد مختلفی رااز حرکت یا سکون دوربین تا تجهیزات رایانه ای در بر گیرد . برخی فیلمسازان ترجیح می دهند با شگردهای تکنیکی ساده فیلم بسازند ( مثلا عباس کیا رستمی) و برخی به تکنیک پیچیده گرایش دارند ( مثلا بهرام بیضایی ).

نویسنده : عظیمی
نظر شما( )
?

یکشنبه 88/2/20  ساعت 10:18 عصر

برزیده: بسیاری از آثار ادبی ما، ویژگی تبدیل به فیلم را ندارند

"حسن برزیده " کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره اقتباس ادبی در حوزه سینما گفت: "انتخاب اثرادبی برای اقتباس و ترجمه آن به زبان سینما بسیار مهم است، اثری باید مورد اقتباس قرار گیرد که جنس نگارش آن به گونه‌ای باشد که ظرفیت تبدیل شدن به زبان سینما را در خود داشته باشد. اقتباس از آثار ادبی از کشور آمریکا و با آثار نویسندگان همان کشور آغاز شد، مانند آثار "جک لندن " که نگارش آن ها به سینما بسیار نزدیک بود. در کشور ایران اقتباس از آثار ادبی بسیار سخت است زیرا ویژگی و ظرفیت تبدیل شدن به زبان سینما در آثار ادبی دیده نمی‌شود. "
وی ادامه داد: "با مطالعه رمان‌ها و آثار ادبی امروزه کاملاً متوجه خواهیم شد که نویسنده بیشتر به کلمات و آرایه‌ها و جملات ادبی بسنده کرده است و رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه در حد یک اثر ادبی باقی مانده و فراتر نرفته است. در حالی که وقتی رمان‌های "میلان کوندرا " را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، احساس می‌کنیم چقدر به زبان سینما نزدیک است و قابلیت تبدیل به فیلم شدن در درون رمان مستتر است که این ویژگی، در آثار ایرانی کمتر به چشم می‌خورد.


نظر شما( )
?

شنبه 88/2/19  ساعت 10:34 عصر

احمد شاکری

انتقاد احمد شاکری از «تجارت کتاب» در نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری فارس: عضو هیأت مدیره انجمن قلم ایران با انتقاد از غلبه نگاه اقتصادی بر نمایشگاه کتاب گفت: شأن فرهنگی کتاب باید بر شان اقتصادی آن غلبه داشته باشد.

احمد شاکری، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل کنونی، به خبرنگار فارس، گفت: نمایشگاه کتاب در کشور ما در درجه اول تکمیل‌کننده چرخه اقتصادی نشر و فروش کتاب است. این نگاه گر چه لازمه اقتصاد نشر محسوب می‌شود، اما باید تفاوتی میان کتاب و دیگر کالاهای اقتصادی قائل شد؛ با این توضیح که شأن فرهنگی کتاب باید بر شأن اقتصادی آن غلبه داشته باشد.
وی در ادامه افزود: نگاه اقتصادی به کتاب با دیگر تولیدات متفاوت است. در توزیع و معرفی کالای اقتصادی تبلیغ به معنای قبولاندن کالا و القای ضرورت آن در نزد خریدار و مخاطب تبلیغ است اما در تبلیغ کتاب؛ آگاهی بخشی مقدم بر فروش خواهد بود با این توضیح که کتاب دیگر یک کالای مصرفی صرف نیست و ابزارهای تبلیغی آن از جنس ابزارهای آگاهی‌بخشی تلقی می‌شود.
نویسنده کتاب «انجمن مخفی» ضمن اشاره به کاستی‌های سیستم توزیع کتاب و نرسیدن کتاب به دست مخاطب اصلی آن خاطر نشان کرد: تعریف اولیه برای نمایشگاه کتاب تعیین‌کننده اغراض شرکت‌کنندگان و مخاطبان نمایشگاه است. چنان که در برخی نمایشگاه‌های کتاب در نقاط مختلف جهان رویدادی فرهنگی است که تازه‌های کتاب را معرفی می‌کنند و عرصه‌ای را برای تعامل نویسنده، ناشر و مخاطب فراهم می‌کنند. قطعاً اگر نمایشگاه تنها به بازاری برای فروش تبدیل شود نوع مخاطبان نیز به غرض خرید کتاب و نه لزوما آشنایی کتاب به نمایشگاه خواهند آمد.
این منتقد ادبی در ادامه گفت: چرخه توزیع در کشور ما چرخه کاملی نیست و از این رو برخی از کتاب‌های پرفروش از بستر چرخه‌های کاذب به این موفقیت نائل می‌شوند؛ بدیهی است حرکت به سمت توسعه فرهنگی با در نظر گرفتن افق‌های بلند در کارکرد نمایشگاه کتاب می‌تواند گام به گام نمایشگاه‌های سالیانه کتاب را به کارکرد اصلی آن متوجه کند که این کارکرد در نوع عالی‌اش تبادل فرهنگی و نه لزوماً تجارت کتاب است.
شاکری همچنین درباره فروش پایین آثار نویسندگان متعهد اظهار داشت: فروش پایین کتب‌های نویسندگان متعهد به عنوان یک گزاره کلی نیازمند بررسی و واقع‌بینی است؛ تجربه سالیان اخیر در عرصه‌های موضوعی ادبیات چون ادبیات دفاع مقدس و انقلاب ثابت کرده مخاطب جبهه‌بندی خاصی در مقابل نویسندگان متعهد نداشته است؛ بلکه خواستار روایت‌های ناب، عمیق و انسانی از جریانات انقلاب، دفاع مقدس و دیگر موضوعات است. با این وجود عواملی که توسعه آثار این گونه از نویسندگان را با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌کند موانعی سنتی در عرصه نشر کشورمان قلمداد می‌شود.
وی در پایان گفت: سی سال زمان چندان زیادی برای شکل‌گیری چرخه‌های توزیع خصوصی گسترده در عرصه نشر نیست و کوتاهی‌های حوزه نقد و مطبوعات و رسانه‌های جمعی در معرفی این قبیل آثار به نتیجه ذکر شده دامن می‌زند. با این وجود جدا از استقبال کاذبی که همواره ادبیات عامه پسند از آن بهرمند بوده است در حوزه ادبیات جدی رقابت میان نویسندگان متعهد و دیگر نویسندگان کاملا جدی و تنگاتنگ است.

 


نظر شما( )
?

شنبه 88/2/19  ساعت 10:32 عصر

برای علاقه مندان

آموزش فیلم‌نامه‌نویسی در شبکه آموزش

خبرگزاری فارس: برنامه آموزش فیلم‌سازی با موضوع آموزش فیلم‌نامه‌نویسی هر روز ساعت 12:00 از شبکه آموزش پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش، برنامه آموزش فیلم‌سازی به تهیه‌کنندگی محسن جاهد در 60 قسمت 25 دقیقه‌ای در شبکه آموزش پخش می‌شود.
این برنامه فردا ساعت 12 ظهر عناصر لازم در راستای زبان سینما و در روز دوشنبه عنصر لوازم صحنه، شی، بازیگر، نورپردازی و صدا را آموزش می‌دهد، همچنین در روز سه‌شنبه، فیلم‌نامه‌نویسی و در چهارشنبه ترکیبات اطلاع دهنده عناصر فیلم، ‌تصویرپردازی، اشکال تصویرپردازی، شبیه‌سازی و نماد‌سازی و در روز پنج شنبه موضوع صحنه، زمان و مکان در بحث سینما به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.
در پایان هفته هم تقسیم اطلاعات و چگونگی اطلاع‌رسانی شرح داده می‌شود.

 


نظر شما( )
   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

192705

بازدید امروز

4

بازدید دیروز

42

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک