1- بهترین نوع شخصیت در یک فیلم نامه شخصیتی است که در پایان قصه دچار تحول شده و با آدمی که در آغاز بوده متفاوت باشد.
2-یک بعد تغییر اینست که نقاب از چهره شخصیت برداشته شود.
3- هرگز نباید فراموش شود که باور پذیر بودن تغییر و دگرگونی شرط است.
4-هر فکری که تخیل ذهنی نویسنده را به کار بیندازدآفریننده ایده اولیه یک داستان است.
5- وقتی ایده اولیه یافته شود باید شخصیتی را در نظر گرفت که مناسب گسترش این فکر اولیه تا وسعت یک داستان گردد.
6-هر چه تضاد به وجود آمده برای شخصیت داستان غیر قابل حل تر باشد کشمکش های بیشتری به دست خواهد آمد.
7- داستان باید از طریق کشمکش پیش رود.
8- هر صحنه باید فقط به شرط جلو بردن داستان خلق شود.
9- در ساختار کلاسیک که داستان از سه پرده تشکیل می شود (با مبنی قرار دادن فیلمی 2 ساعته) سی دقیقه برای پرده اول ؛ شصت دقیقه برای پرده دوم (کشمکش و برخورد)و سی دقیقه برای پرده سوم (گره گشایی) در نظر گرفته می شود.
10- ورود هر پرده به هر پرده بعدی با یک نقطه عطف یا چرخش صورت می گیرد.
11- حد اقل نقاط عطف در ساختار سه پرده ای دو نقطه است و بیشتر هم می تواند باشد.
متن کامل در وطن امروز - 3/11 ص آخر
|