سوالات از آقای آرش معیریان
1- احضار شدگان بنا به اعلام شما در اجرا دچار تحولات زیادی شده . درخواست اعمال تغییرات از سوی چه کسی بود؟
2- آقای مهرزاد دانش در نقد نوشته شده در ماهنامه فیلم بهمن ماه می گویداحضار شدگان یک جور سر کار گذاشتن تماشاگراست. چه دفاعی دارید؟
3- وقتی نام ناجی هنر در ابتدای فیلم دیده می شود ، مخاطب یقین دارد که فرجامی عاقبت به خیر را شاهد خواهد بود . شما الزام داشتید تیتراژبندی را اینگونه آغاز کنید؟
4- اگر قرا بود صورت دختر بچه را در ادامه ببینیم چرا در ابتدا مخفی می شود؟ دلیل مخفیکاری اولیه و آشکارسازی بعدی چیست؟
5- نشان دادن وحشتناک عماد در آینه از نظر آقای مهرزاد دانش خنده آور واز نظر من تاثیر گذار است . شما با کدامیک موافقید؟
6- در نقد آقای مهرزاد دانش تناقض در پیام اخلاقی اینگونه روایت می شود که چرا عماد در اثر توهم ناشی از مصرف مواد مخدر متنبه می شود و به سوی پاک زیستن می رود. به اعتقاد من در اساطیر و داستانهای ما مشابه این موارد زیاد است و حتی در وعظ و خطابه سخنرانان دینی داستان افرادی نقل می شود که پس از مصرف مسکرات یا انجام گناه متنبه می شوند و به راه راست
می روند. شما هنگام ساخت به نکته آقای منتقد توجه داشتید ؟در اینصورت دفاع شما از همان جنسی است که من می گویم یامقوله دیگری است؟
7- علت انتخاب شما از سوی تهیه کننده چه بود؟ آیا تسلط شما به تدوین تاثیری در این انتخاب داشت؟
8-ورود شما به تلوزیون چگونه اتفاق افتاد؟
9- در متن شیر و عسل (ص23ماهنامه فیلم) آمده از ساخت شارلاتان دفاع می کنید. دفاع شما را می توانیم بشنویم؟
10-این جمله شما را که من می خواستم کارم را با سینمای فاخر آغاز کنم ...اینگونه ببینیم که اگر بخواهید حالا به سینمای فاخر برگردید از شما پذیرفته می شود؟
11- من نقدی در وبلاگم دارم که عنوان آن اینست : همه مقصرند . چقدر این نقد را قبول دارید ؟
12- چرا تلوزیون با شما کار می کند؟
13- چند ویژگی کار با آقای خضوعی و ناجی هنر چیست؟
14- در مورد مناقشه میان برخی سینماگران و ارشاد در خصوص تفاوت میان نظارت و مداخله چه نظری دارید؟
15- آیا به نظر شما باید به دنبال فیلم فاخر و پرخرج بود یا بودجه را میان جوانان برای تجربه اندوزی تقسیم کرد؟
16- آیا می شود به قطع بودجه دولتی قائل شد به انگیزه استقلال سینماگران و تنوع در ساخت فیلم ؟
17- در فیلم احضار شدگان آیا قرار است آلوده شدگان بازگردند یا سالمها نزدیک نشوند؟
18- تعریف شما از سینمای فاخر چیست؟
19- به نظر شما در سینمای دینی نشان دادن گناهان آدمها مشابه سینمای جهان مطلوب است یا نامطلوب؟
20- در فیلم احضار شدگان با طرح موضوع ازدواج مخفی پدر گویی دنبال طرح گناه صورت گرفته از سوی پدر هستید ، درسته؟
21- خلاء ناشی از عدم امکان نشان دادن گناه و سیاهی با چه چیزی قابل پر شدن است؟
22- آقای دکتر صدر در صفحه 135 کتاب در آمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران در تشریح عواقب سانسور
می گوید:...همه اینها زمینه ساز تثبیت الگوهای بی دردسر سینمای ایران شدو آدمهای کلیشه ای و قصه های تکراری پرده سینما ها را تسخیر کرد ...
سوال : ایا اکران فیلمهایی چون چارچنگولی و دلداده به علت سانسورحاکم بر سینما است یا علت دیگری دارد؟ -
23-- جدیت فیلم سیاسی ، با توجه به اینکه مردم در زندگی روزمره خود با مسائل جدی که تلخ بودن را در ذات خود دارد مواجه هستند مانع از توجه مردم به فیلم سیاسی می شود. و این گونه فیلم ها نمی فروشد ؛ لذا به جهت عدم بازگشت سرمایه، ساخته هم نمی شوند . با این نظر چقدر موافقید؟
24-- به نظر می رسد مردم ایران به مسائل جدی علاقه زیادی دارند (به عنوان مثال با وقوع یک تصادف ساده رانندگی جمع می شوند و یا با وقوع نزاع خیابانی به جای اینکه از آن دوری کنند با علاقه تمام تا پایان دنبال
می کنند. چرا برای دیدن یک فیلم سیاسی به سینما نمی روند؟
25- آقای کیمیایی اخیرا در مصاحبه با مجله سینمای پویا گفته اندفقر یک عامل نرفتن به سینماست ؛ نظرتان چیست؟
26- آقای دکتر صدر در مصاحبه با ضمیمه روزنامه اعتماد گفته اند ترجمه کتاب در آمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است. این در حالیست که در ایران این کتاب پس از حدود 7 سال با تیراژ اولیه 3000نسخه به چاپ دوم نرسیده . من کتاب را خوانده ام آنچنان ارزشمند و برابر با توقعی که می رود نیست . آیا علت عدم استقبال، سطح بالای شعور مردم ایرانست یا بی علاقه بودن به مطالعه؟
27- در سینمای بالیود صرفنظر از اینکه واقعیت های جامعه چیست، پلیس به چالش کشیده می شود و مخاطب
علاقه مند به این اتفاق با لذت حداقل 2 ساعت فارغ از بیرون سینما از آن لذت می برد . چرا در ایران نمی تواند این اتفاق رخ دهد ؟مخاطب اینگونه سینما در میان جوانان و افراد میانسال قشر زیر متوسط و ضعیف جامعه کم نیست.
28- چرا الزاما می بایست در ایران چهره مثبت از پلیس ارائه شود . با اینکه هیچکس این چهره ساختگی را باور نمی کند؟
29- بر خلاف دنیا درایران نمی توان برای بیان مساله اهم مهم را نادیده گرفت . در سوابق فقهی هم نشان دادن روابط نامشروع درحد نازل هم ؛ میان زن و مرد ؛ برای تشریح عواقب این امر ممنوع است . لدا علاوه بر معادلات سیاسی سایر جنبه ها هم بر عدم اکران فیلم سیاسی که این وجوه را نیز الزاما در خود دارد تاثیر گذار است مانند فیل غزال مجتبی راعی (1374) وکه در تقبیح کشف حجاب رضا خانی بود اما چون ارتباط با زن مطلقه هم در آن بود مشکل داشت یا فیل به رنگ ارغوان حاتمی کیا که علت ممنوعیت آن پرداخت مسائل عاشقانه از سوی یک مامور امنیتی است .آیا راه حلی برای این مساله به نظر می رسد؟
30- آقای صدر در کتاب تاریخ سیاسی سینمای ایران به بره ای از تاریخ قبل از انقلاب اشاره می کنند که سینما بخشی از زندگی مردم شده بود . آیا امروز سینما بخشی از زندگی مردم شده است؟اگر نیست چرا نیست؟
31- آیا امکان دارد نظام نامه فیلم سیاسی در ایران تدوین شود و باید ها و نبایدها در آن مشسخص گردد و از وضعیت در سایه فعلی خارج شود؟
|