گزارش جلسه 34 نقد سینمای دینی در مرکز سیما فیلم
یکشنبه 24/9/87
استاد رنجبر
در ابتدای جلسه برادر شاکری مدیر جلسات ، ضمن گزارش کوتاهی از روال جلسات گذشته اعلام نمود در این جلسه در خصوص مقوله صدق و کذب در سینما و اینکه در دنیا چقدر به صداقت در بیان التزام وجود دارد و ما به عنوان سینماگر متعهد به دین در این عرصه چقدر آزادی عمل داریم ؛ صحبت خواهد شد.
در ادامه؛ استاد رنجبر مدرس حوزه و دانشگاه بیانات مبسوطی ارائه نمودند که به صورت فهرست وار سر تیتر مسائل عنوان شده ارائه می گردد :
- شیوه انبیا در هدایت انسانها با هیچیک از فلسفه های موجود تطبیق ندارد و مجموعه اعمالی است که خود جاذب است و صرفا تحت عنوان شیوه انبیاء شناخته می شود.
- انبیاء به ما انسانها الگو ارائه می دهند.
- هر آنچه ما پیشنهاد می کنیم باید باید برای هدایت انسانها باشد
- هر آنچه مطرح می کنیم نباید از غرض خلقت خارج شود.
- برای یافتن اشتراک در فهم باید چند اصطلاح در ابتدا تعریف شود:
الف –لغت – واژه ای که میان مردم محاوره می شود.
ب- اصطلاح- واژه ای که میان گروه خاصی محاوره می شود.
ج- عقل – مقابل جهل
د- جهل – آیا جهل به معنی بی سوادی و بی شعوری است؟
جهل به معنی بی شعوری است نه بی سوادی
علم حصولی – علمی که از بررسی منطقی به دست می آید.
علم حضوری – رسیدن بی واسطه است .من ظرف علم حضوری است.
انسان باید به حدی برسد که به علم حضوری برسد که شریفترین علمهاست.
نمی شود در جهان شعور باشد ولی هدایت نباشد.
اگر بشود در داستانها کاری کرد که شعور بالا برود مطلوب است.
آقا محمد خان قاجار توصیه می کرد مردم را بی سواد نگه دار در حالیکه باید توصیه می کرد بی شعور نگه دار.
اصلاح در جامعه با استصلاح فرق دارد و امام حسین (ع) می گفت برای طلب اصلاح قیام کرده است.
عرف – قرار داد اجتماعی
عرف عام – همه رعایت می کنند مثل لباس پوشیدن
عرف خاص – گروه خاصی رعایت می کنند.
ما باید به مردم فکر کردن یاد بدهیم
آیا حق داریم در داستان دینی کم و زیاد کنیم؟
راههای اثبات یک چیز:
برهان
استقراء
تمثیل
در باب صدق و کذب
در لغت نامه دهخدا صدق خبری است که مطابق واقع باشد
کذب – نقطه عکس صدق است.
ادامه جلسه به صورت مشارکت همه حاضرین در بحث ادامه یافت و نتایج ذیل استخراج گردید:
- در فیلم مستند ؛ کارگردان باید برای آنچه جلوی دوربین می برد دلیل داشته باشد هرچند در بررسی به این نتیجه برسیم که دلیل او مخدوش می باشد.
- در ساخت فیلم تاریخی بدون اینکه بخواهیم کذب گویی نماییم می توانیم با تمهیدات تصویری ؛ برای جذابتر شدنش اقدام کنیم.
ضمنا از مجموع مباحث مطرح شده توسط استاد رنجبر سوالات ذیل در ذهنم نقش بست که فرصت طرح آن پیدا نشد.
1- تاریخ نشان داده است که مردم در ارتقاء شعور( بر خلاف یاد گیری سواد که امری حکومتی و درکنترل حاکمیت بوده است هیچگاه در کنترل حاکمیت ها نبوده اند
(نمونه آن پیروزی انقلاب در ایران که درست در اوج اقتدار پهلوی رخ داد و نشان داد دانشجویانی که تصور می شد در بست در راستای برنامه های رژیم حرکت می کنند ؛ به نابودی شاه می اندیشیده اند).
حال سوال اینجاست که این تصور واهی از کجا و چکونه در مخیله زمامداران ایجاد شده است که کنترل شعور مردم را می توانند در دست داشته باشند؟
2- با نگاهی قرآنی که هدایت بشر را وظیفه انبیاء الهی می داند ؛ آیا ما در مقام کارگردان می توانیم وظیفه هدایت برای خود قائل شویم؟
جلسه آینده یکشنبه ساعت 10 خواهد بود.
|