آموزش فیلم نامه نویسی به صورت فشرده(تلخیص مباحث خانم فرشچی در روزنامه وطن امروز)
قسمت دوم
1- ساختار سه پرده ای همان ساختار کلاسیک داستانی است .
2- داستان خطی داستانی است که ترتیب زمانی حوادث را برای بیننده روشن می کند.
3- تعیین زمان مشخص (گذشته ، معاصر ، آینده فرضی)در داستانی که به فیلم نامه تبدیل می شود ضرورت دارد.
4- تعیین بعد مدت(اینکه داستان یک روز یا یکسال ، تمام عمر یا...)را در برمی گیرد ضروری است.
5- تعیین مکان (شهر ،روستا)وقوع داستان لازم است.
6-تعیین جایگاه شخصیت در مقابل موانع زندگی ( جنگ با سنت ، جنگ با مدرنیسم ، جنگ با خود و...) ضروری است.
7- قرار دادن اصل بر خلاصه نویسی دنیای داستان
8- شناخته شده بودن دنیای داستان برای نویسنده حیاتی است.
9-انجام تحقیق برای فضای داستان واجب است.
10- علم به اینکه رشد داستان با رشد شخصیت ها ست.
11- رشد شخصیتها به وجود آمدن فضاهای جدید و حوادث گوناگون را سبب می شود.
12- محدود کردن حوادث به آندسته ازرخدادهایی که داستان را پبیش
می برد .
13- فهرست نویسی از حوادث جهت انتخاب بهترین حادثه
14- انتخاب حوادث هماهنگ با شخصی ت ها مطلوب است.
15- حذف زواید به صورت بی رحمانه باید صورت گیرد.
16- کسب تبحر در حذف و اضافه کردن لازم است.
17- تیز بینی در خلق شخصیت و موقعیت
18-ژانر همان گونه در زبان فارسی است.
19-اندیشه آوانگارد به نو آوری در اندیشه سینمایی گفته می شود.
20 اندیشه آوانگارد به دو گروه مینی مالیستی و ضد ساختار تقسیم می شود.
21- انتخاب گونه (ژانر) در ابتدای ساخت ضرورت دارد
22- انتخاب محل مناسب برای گونه انتخاب شده لازم است.
23- داستان و شخصیت پردازی باید در یک سطح و اندازه از مطلوبیت باشد تا هیچیک فدای دیگری نشود.
24- پرده دوم طولانی ترین و بهترین بخش داستان و عرصه ای برای خود نمایی شخصیت است.
متن کامل را در وطن امروز پنجشنبه 12/10/87 بخوانید.
|