سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

زنهار که دانشمندان را سبک بشمری چرا که این کار تو را خوار می کند و مایه بدگمانی و وهم و خیال درباره تومی شود . [امام علی علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

جمعه 87/10/13  ساعت 2:38 عصر

آموزش فیلم نامه نویسی به صورت فشرده

آموزش فیلم نامه نویسی به صورت فشرده(تلخیص مباحث خانم فرشچی در روزنامه وطن امروز)

قسمت دوم

1- ساختار سه پرده ای همان ساختار کلاسیک داستانی است .

2- داستان خطی  داستانی است که ترتیب زمانی حوادث را برای بیننده روشن می کند.

3- تعیین زمان مشخص (گذشته ، معاصر ، آینده فرضی)در داستانی که به فیلم نامه تبدیل می شود  ضرورت دارد.

4- تعیین بعد مدت(اینکه  داستان یک روز یا یکسال ، تمام عمر یا...)را در برمی گیرد ضروری است.

ادامه مطلب...

نظر شما( )
?

جمعه 87/10/13  ساعت 11:54 صبح

می تونید فراموش کنید

این متن را مدیر محترم صفحه فرهنگی سایت برناوسرکار خانم الهام نامجو بخوانند.

می تونید فراموش کنید!

با سلام و احترام

از تهیه کننده اولیه فیلم دلشکسته (آقای مجید اسماعیلی ) پرسیدم(مصاحبه با ایشان درمرحله پیاده سازی متن است و به زودی در روزنامه امتیاز چاپ می شود) این فیلم را باید فراموش کرد یا زنده نگه داشت . مکث کوتاهی کرد و گفت اگر می توانید فراموش کنید ، فراموش کنید.

گفتم تهیه کننده اولیه چون مدیر فعلی موسسه، برای دیده شدن فیلم تلاش بسیاری می کنند پس لاجرم تهیه کننده دوم  اوست  هرچند اعلام کرده است که موسسه تهیه کننده نیست!!

این موضوع بحث نیست.

پاسخ هوشمندانه آقای اسماعیلی که هم اکنون استاد دانشگاه امام صادق (ع) و یادگار جبهه و جنگ است و می توان قسم خورد حداقل به اندازه دوستانی که گرداننده صفحه سینمای آن سایت هستند دلسوز این آب و خاک است مرا بر آن داشت با کسانی که عقیده دارند دیگر نباید به دلشکسته اندیشید هم گام نشوم.

برآن شدم که با نقد نویسان منفی ومثبت فیلم در کنار تهیه کننده متعهد و کارگردان جبهه رفته فیلم نشستی برگزار کنم .

از سوی خانم نامجو پالسی نرسید. روزنامه سینمایی بانی فیلم دعوت را رد کرد و روزنامه کارگزاران گفت ازنویسنده نقد گرگهایی در لباس میش (مورخ 4/10/87 ) شماره تماسی نداریم. (البته این نقد مثبت فیلم است نه منفی).

 جالب است بدانید که من نه عضو سایت یا خبرنگار روزنامه ای هستم  و نه کسی که نقدی را بنویسم بی نام ونشان و وقتی کسی خواست چرایی آن نوشتار را بپرسد پاسخی نشنود.

اگر به وبلاگم به نشانی توسعه سینمای فاخر (با جستجو در گوگل) سری بزنید نقد بی رحمانه ای بر فیلم نگاشته ام اما فیلم را مایه سرشکستگی ندانسته ام که سرداران و پیشکسوتانی چون سید ضیاء هاشمی ؛ فراستی ، اسماعیلی ، قهرمانی و رویین تن را همواره استاد خود می دانم.

 سرکارخانم نامجو آیا براستی هیچ چیز مثبتی در این فیلم نیافتید؟!

 آیا پیرنگ این فیلم امروزی و بدیع نیست ؟ 

آیا مخاطب فیلم هنگام خارج شدن از سینما در گیر فیلم نیست؟

آیا این فیلم نا همسو با موج کمدی سازی آنگونه که شما در نقد فیلم چار چنگولی (مورخ 12/10/87- روزنامه بانی فیلم)با لحن اعتراضی نسبت  به این موج آورده اید نیست؟

آیا این فیلم متفاوت از فیلمهایی که به تبعیت از وضعیت روز سینما ( همان مرجع)ساخته می شوند نیست؟

سرکار خانم نامجو؛ شما در نقد چارچنگولی با تایید ضمنی کاری که سهیلی انجام داده است می گویید : " سهیلی با به تصویر کشیدن مدلهایی که جوانان امروزی در نوع لباس و آرایش مو و  صورت خود به کار می برند ...به نوعی شیوه های غلط رفتاری این قبیل آدمها را نیز به نقد کشیده ..."ولی در دلشکسته نشان دادن نفس  و نفس ها را موجب سرشکستگی می دانید  اما این تعبیر را برای چارچنگولی ندارید.عجیب نیست؟

کاری به این ندارم که ظاهرا فیلم قیصر کیمیایی را هم ندیده اید.

بگذریم.

در آنچه گفتم شائبه اینکه شما را تحریک کنم تا در جلسه مناظره ای که با حضور تهیه کننده ؛ کارگردان و نقد نویسان اندک فیلم حضور خواهند داشت شرکت کنید وجود دارد اما باور کنید فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد.

راستی به نظر شما چرا نقد راجع به این فیلم اینقدر قلیل است ؟ یک علتش نمی تواند این باشد که نقد نویسهای ما هم حوصله مشکلات  پرداختن به کارهایی که با اندیشه سرو کار دارد را ندارند و اگر کسی هم چون شما که از نوشته تان بر می آید دغدغه دینی و سینمای دینی را دارید به ناچار نامش را قید نمی کند.

کتمان نمی کنم که سکوت بی جا ی کارگردان و عدم مصاحبه اش با نشریات نیز علی رغم اصرا رمن ، در مهجور ماندن  فیلم موثر بوده است.

تهیه کننده در محیط میمون و مبارک دانشگاه امام صادق (ع) در  پایان مصاحبه اش به من گفت این فیلم با ارادت به اهل بیت ساخته شده است و هر چقدر ما به اهل بیت نزدیک تر شد ه ایم فلیم همانقدر دیده خواهد شد .

                                                                                                                           

                                                                                            

 

 
نظر شما( )
?

دوشنبه 87/10/9  ساعت 8:0 صبح

مصاحبه

مصاحبه با علی روئین تن؛ کارگردان فیلم دلشکسته

س- برای شروع بفرمایید چند دقیقه از فیلم کم شده است؟

ج- ما این فیلمی که آماده کردیم برای جشنواره فجر به هر حال مشکلاتی در آن دیده شد که نشستیم و با تفاهم کوتاه کردیم.

س- شما گفتید که این کم کردن به فیلم ضربه زده است درسته؟

ج- بله ضربه زده است.

س- آیا صحنه هایی که کم شده از درام کاسته است؟

ادامه مطلب...

نظر شما( )
?

دوشنبه 87/10/9  ساعت 7:57 صبح

رکورد

128 پروژه سینمایی دارای پروانه ساخت از اداره ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای معاونت سینمایی وزارت ارشاد تا نخستین روز زمستان امسال در مراحل مختلف تولید قرار دارند.
 روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد بر اساس گزارش واحد پشتیبانی تولید از میان آثار امسال 23 فیلم آماده نمایش،20 فیلم در مرحله صداگذاری، شش فیلم در مرحله تدوین، 12 فیلم در مرحله فیلمبرداری و 63 فیلم در مرحله پیش‌تولید هستند و چهار فیلم اکران شده است.


نظر شما( )
?

دوشنبه 87/10/9  ساعت 7:55 صبح

سوغات وبلاگ گردی

...بعدها فهمیدیم شب تاسوعا که ما خوشحال از رو کم کردن بچه های "توسکا محله" سر تعداد ونفرات هیاتمون بودیم،امام حسین عبا به سرکشیدتا جمعیت اندک همراه،کمترشود.

سالها بعد فهمیدیم توی شام غریبان که ما سرخوش ازخاموش کردن شمع همدیگه بودیم،زینب درتاریکی صحرابدنبال کودکان چشم گریان بی پدر می گشت.اینها را خیلی بعدها فهمیدیم زمانی که دیگر هیچ آخ جونی توی محرم پیدانبود...

...............................

متن کامل را در وبلاگ کازابلانکا بخوانید.


نظر شما( )
?

جمعه 87/10/6  ساعت 8:14 عصر

آموزش فیلم نامه نویسی توسط سرکارخانم مینو فرشچی

روزهای پنجشنبه ستونی درصفحه 11 روز نامه وطن امروز به آموزش فیلم نامه نویسی اختصاص یافته است که مدیریت آن با خانم فرشچی می باشد. علاقه مندان را به تعقیب این مطلب توصیه می کنم .برای کسانی که دسترسی ندارند نکات درس را ذیلا آورده ام:

1- داشتن استعداد نوشتن شرط است.

2- استقامت و پایداری لازم است.

3- برای دیده شدن  شانس مهم است.

4- اصل در هر فیلم نامه داشتن داستان خوب و خط قوی داستانی است.

5- غافلگیری تماشاگر سخت گیر ؛ با هوش و با  تجربه دنبال شود.

6- جلوتر بودن از تماشاگر

7- داشتن تسلط بر فرم و ساختار

8- طراحی داستان به بهترین شکل

9- شناخت شخصیتها و چینش خوب کنار هم

10-دانستن اینکه شخصیت :

                                   چه می خواهد؟

                                   چرا می خواهد؟

                                   چگونه باید برسد؟

11- گذاشتن موانع در مسیر شخصیت

12- شباهت داستان به زندگی و ارائه آن  در 2 ساعت

13- تمرکز به داستان یک شخصیت بر اساس اصل یک شخصیت – یک داستان

14- انتخاب مهمترین و کارآمدترین حادثه از حوادث زندگی

15-ساختار داستان باید با داشتن نظمی منجر به بیان و انتقال نقطه نظر نویسنده به مخاطب شود.

16- حادثه (یعنی تغییر در داستان) باید موجب کشمکش شود.

17- تغییر باید ارزش بیان داشته باشد .

18 صحنه فاقد حرکت باید حذف شود.

19- هرصحنه باید قدمی رو به گره گشایی داشته باشد.

20- سکانس ها( مجموعه ای از صحنه ها که ارتباط موضوعی باهم دارند ) باید پرده را بسازند.

21-تشخیص نقاط عطف در پایان هر پرده

22- توجه به اینکه  نقاط عطف غیر قابل بازگشت هستند

23-نقاط عطف باید مسیر داستان را هنگام ورود به پرده بعدی تغییر دهند و موجب تبلورتعریف چنگ انداختن در داستان شوند.


نظر شما( )
?

جمعه 87/10/6  ساعت 8:12 عصر

کلمات قصار سینما گران

- سینمای فاخر ؛ سینمای معناگرا و سینمای  ملی تعریف نشده است.

                                         احمد طلبی نژاد- منتقد

-به نظرم سینمای ملی سینمایی است که مختصات و نشانه ها و عناصر انحصاری یک ملت را در خودش داشته باشد.          فریدون فرهودی- کارگردان و فیلم نامه نویس

- سازو کار سینمای ایران بر اساس دولتی بودن تعریف شده و مخالفت با آن هم فایده ای ندارد.                               احمد طالبی نژاد – فیلم ساز

- فیلم نامه نویسی  موفق است که همیشه یک گام از تماشاگر جلوتر باشد.

                                       مینو فرشچی- فیلم نامه نویس

-فیلم ملی فیلمی است که خارج  مرزهای جغرافیایی هم بشود آن را برآیندی از فرهنگ و تفکر ایران دانست.                    احمد طالبی نژاد- منقد


نظر شما( )
?

چهارشنبه 87/10/4  ساعت 9:41 عصر

بررسی سینمای ایران - به نقل از تابناک

پس از مدت‌ها سکوت خبری سایت‌های خارجی درباره سینمای ایران، «بی.بی.سی» با تحلیل سینمای کیارستمی به بررسی سینمای ایران پرداخت. 

«بی.بی.سی» عربی در این باره نوشت: سینمای ایران سینمای چهره‌هاست و تمرکز سینماگران ایرانی بر ارایه چهره ایران از دریچه چهره‌های بازیگران است.

در سینمای دینی ایران نیز اصل بر پرداختن به حرکات و حال و هوای بدن انسان‌هاست و فیزیک چهره‌های بازیگران، بیش از نیمی از سناریو فیلم را از آن خود می‌‌کند و از این نظر، سینمای ایران ضعف چشمگیری دارد.

گفتنی است، از مجموع چند دهه فعالیت سینمای ایران در پیش و پس از انقلاب، تنها معدودی از فیلمسازان توانسته‌اند توجه منتقدان و اندیشمندان جهانی را به خود جلب کنند که این روند در سال‌های پس از انقلاب سیر صعودی داشته است.
نظرات کاربران:
? انصافا حقیقت را گفته اند . درسینمای هالیود هم اینقدر که ما به چهره ی بازیگر توجه می کنیم توجه ندارند چرا که در آنجا برای انتخاب بازیگر به تمامی جوانب دقت می کنند اعم از چهره ، صدا ، توان ارائه ی یک نوع خاص از یک شخصیت و ... . مثلا همین سال گذشته بازی گری مانند دنیل دی لوئیس با چهره ای نچندان زیبا و لی صدایی قوی توانست جایزه ی اسکار را برباید و یا بازی گر فیلم دنیا جای پیر مرد ها نیست . او دارای چهره متوسط و لی صدای بسایر قوی بود که وی را برای یک بازی عالی کمک کرد .همین امسال هم احتمال اینکه جایزه اسکار را به بازیگر نقش جوکر در فیلم شوالیه ی تاریکی بدهند وجود دارد البته این فرد چند ماه پیش خودکشی کرد . وی در این فیلم با یک گریم سنگین بر روی صورت خود ایفای نقش می کرد و تقریبا چیزی از چهره ی وی معلوم نبود ولی آنچان در ایفای نقش منفی خود خوب عمل کرد که واقعا شایسته ی جایزه ی اسکار می باشد . حال در کشور ما تا به حال به چنین افرادی و با این سبک بازی جایزه ی سیمرغ داده ایم یا نه ؟
? متاسفانه نقد درستی در ارتباط با سینما صورت نمی‌گیرد، پرداختن به فیزیک خوب در سینما به هیچ وجه مشکل اصلی سینمای ما نمی‌باشد، داشتن فیزیک خوب ذات سینما می‌باشد و در همه جهان اینطور می‌باشد ما هم کارگردان خوب و هم فیلمنامه نویس خوب و هم هنرپیشه خوب داریم. ولی مشکل اصلی سینمای ما این است که سیاست مسوولان در برابر سینما بسیار ضعیف می باشد و از نظر اهمیت در رده‌های چندم قرار دارد. صنعت سینما نیاز فراوان به سرمایه‌گذاری بالای مالی دارد تا بهترین تکنیک‌های فیلمبرداری و نورپردازی و دکورسازی و ... در دسترس باشد و از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان باید حمایت مالی شود و بودجه تحقیقاتی بسیاری برای آنها در نظر گرفته شود تا فیلم‌نامه قوی تولید گردد. ولی همه این‌کارها و بودجه ‌ها متاسفانه در کشور ما فقط برای سریال‌ها ی تلویزیونی در نظر گرفته می‌شود و قدرت کارگردان‌‌های خوب ما را فقط در سریا‌ل‌هایی باموضوع تکراری ( که هیچ ثمری هم برای سینما ندارد ) صرف می‌کنند. شما بودجه مصرف شده و وقت و انرژی که کارگردانان خوب ما در سریال هایی مثل یوسف پیامبر و مدار صفر درجه و اصحاب کهف و .. گذاشته اند با سینما مقایسه کنید! اصلا هیچ توجه ای به سینما نمی‌شود! مشکل ما این است.
? در دنیا یا سینمای تجاری داریم یا سینمای عمیق و پر محتوا استفاده از ابزارهای ظاهری مثل زیبایی و خوش لباسی و ... مخصوص سینمای تجاریست و سینمای هنری هم مشخصات خودش رو داره هر دو نوع این سینماها نیاز جامعه است ما فقط حق نداریم که شان این دو سینما رو با هم یکی کنیم . مثلا اگر یک کارگردانی فیلم تجاری میسازد و خوش هم اعتراف به این موضوع دارد دلیلی ندارد که از او به عنوان چه میدونم استوره سینما یا استاد سینما و عناوین دیگر یاد نکنیم . با تشکر
? متاسفانه در ایران فیلمنامه نویسی از ضعف بالایی برخوردار است و فیلمنامه نویسان ما کمتر توانسته اند با توجه به داستانهای کهن ،تخیل و داستانهای موجود و ... فیلمنامه هایی عمقی با جزئیات دقیق بنویسند
? متأسفانه اظهارنظرهای جهانی در مورد سینمای ایران هم چون دیگر موارد آلودگی سیاسی دارد. قضاوت هایی که در مورد فیلم های شرکت کننده ایرانی در جشنواره های مختلف (کن، ونیز، برلین...) مصداقی بر این مدعاست.. البته این موضوع منکر ضعف در دانش فنی و مهارت تجربی بعضی از کارگردان های ما نیست، اما سینمای ایران مشکلات ریشه ای تری نسبت به این ضعف دارد
? به نظر من این تماشاگران هستند که با کم سلیقگی خود کارگردانان را مجبور می کنند که از بازیگرانی که تنها ظاهر خوبی دارند استفاده کنند وگرنه کارگردانان به خوبی از مهارت بازیگران مطلع هستند ولی به خاطر فروش فیلم هایشان مجبورند از بازیگرانی استفاده کنند که با وجود بازی فوق العاده ضعیفشان بین مردم به عنوان سوپراستار مطرح هستند.

نظر شما( )
?

یکشنبه 87/10/1  ساعت 11:10 عصر

تشکیل کلاسهای دکتر رویین تن

به زودی کلاسهای درس استاد رویین تن در محل جدید دفتر ایشان از سر گرفته خواهد شد.

                               منتظر اخبار بعدی از طریق این صفحه باشید                            


نظر شما( )
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

193040

بازدید امروز

7

بازدید دیروز

41

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک