سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توسعه سینمای فاخر

 

راهنمایی کامیاب تر از دانش نیست . [امام علی علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?

شنبه 88/1/22  ساعت 1:32 عصر

بعد از همخانه

مهرداد فرید» تله‌فیلم جنگی «بازگشت» را می‌سازد

خبرگزاری فارس: «مهرداد فرید» در حال نگارش فیلمنامه تله‌فیلم «بازگشت» با مضمون دفاع مقدس است که قرار است کارگردانی آن را نیز خود او انجام دهد.


«مهرداد فرید» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: این روزها به همراه نادیا معقولی درحال نگارش تله‌فیلم «بازگشت» هستم.
وی گفت: این تله‌فیلم که برای شبکه 5 آماده می شود درحوزه دفاع مقدس است و آدم‌های این فیلم در زمان حال زندگی می‌کنند اما قصه با روایتی از دفاع‌مقدس تصویر می‌شود.
فرید به ساخت این تله‌فیلم اشاره کرد و افزود: اگر شرایط ساخت این فیلم فراهم شود علاقه‌مندم که کارگردانی آن را هم برعهده بگیرم.
«آرامش در میان مردگان» و «هم‌خانه» دو فیلم بلند سینمایی این کارگردان به شمار می‌روند.


نظر شما( )
?

شنبه 88/1/22  ساعت 1:25 عصر

ایده برای طرح

توقف پیوند قلب به نوزاد، به دلیل زنده ماندن اهداکننده
کد خبر: ????? تاریخ انتشار: ??:?? - ?? فروردین ???? تعداد بازدید: ????
پزشکان بیمارستان کودکان تورنتو در کانادا، عملیات پیوند قلب به یک نوزاد دختر یک ماهه را به دلیل زنده ماندن نوزاد اهدا کننده متوقف کردند.

به گزارش شبکه «ایرانتو»، پدر و مادر «کلی» نوزاد دوماهه‌ای که از نارسایی تنفسی رنج می‌برد، موافقت کرده بودند به دلیل ناامیدی پزشکان نسبت به زنده ماندنش، قلب او به نوزاد دیگری پیوند زده شود.
اما پس از آنکه دستگاه‌های کمک تنفسی از نوزاد جدا شد، برخلاف انتظار پزشکان، وی به تنفس طبیعی ادامه داد.
هر دو نوزاد، هم‌اکنون در بخش ویژه تحت نظر هستند.

پدر و مادر «کلی» شب گذشته، خود را آماده وداع همیشگی با فرزندشان کرده بودند، تا بدین‌وسیله، جان کودک دیگری را نجات دهند، اما تقدیر بر این بوده که کلی همچنان به زندگی خود ادامه دهد.

«کلی» مبتلا به نارسایی مغزی با نام Joubert Syndrome است، او هنگام بیداری می‌تواند شخصا نفس بکشد، اما هنگام خواب نیاز به دستگاه تنفسی دارد.
پزشکان معتقدند، اگر «کلی» به زندگی عادی خود ادامه دهد، پدر و مادر «لیلین»، نوزاد دریافت کننده، باید منتظر اهداکننده دیگری باشند.

نظر شما( )
?

جمعه 88/1/21  ساعت 1:10 صبح

اشنایی با اصطلا حات سینمایی

پایان معلق:فیلمی که بدون مشخص کردن تکلیف قصه یا قهرمانان داستان به پایان میرسد و بقیه ماجرا را به تخیل وبرداشت تماشاگران مختلف واگذار می کند  اصطلاحا دارای ((پایان معلق))است . مثل ((طعم گیلاس )) ساخته عباس کیا رستمی یا((شبی در رم/ تعطیلات رمی)) ساخته ویلیام وایلر.

نویسنده:اشکوری


نظر شما( )
?

جمعه 88/1/21  ساعت 12:45 صبح

برگرفته از قسمت نظرات وبلاگ ده نمکی

آقای ده نمکی عزیز

با سلام

بعد از تماشای فیلم جدید شما ( اخراجی ها 2 ) کلی افسوس خوردم که چرا این همه ذوق و هنر حضرتعالی به عنوان یک فیلمساز در این فیلم هدر رفته !!!

وقتی فیلمی در زمان حدوداً 15 روزه می تواند به فروش 3 میلیارد تومانی برسد یعنی سازنده اثر به خوبی فرهنگ عامه ایرانی و سلیقه تماشاگر را می شناسد ، بنابر این باید انتظار داشت که شاهد فیلمی با ساختارمحکم و یکدست باشیم ، ولی متاسفانه " اخراجی ها 2 " فاقد انسجام ساختاری لازم است و به هیچ عنوان ساختار خوبی ندارد.!!!

ممکن است با تکیه بر بازیهای خوب بازیگران ، در طول تماشای فیلم هر تماشاگری بارها بخندد و یا با استفاده از عوامل فنی توانمند و جلوه های ویژه ای مناسب ، صحنه های جذابی خلق شده باشد ، که البته اینها همه بر می گردد به همان ذوق و سلیقه کارگردان که در ابتدای این یادداشت به آنها اشاره شد.! ولی اگر با کمی تامل " اخراجی ها 2 " را ببینیم ، خواهیم دید که تنها چیزی که به آن هیچ توجهی نشده ، شعور مخاطبان جدی سینماست!!!

- دیالوگ های عامیانه و تکه کلامهای کوچه و بازاری امروز که معلوم نیست چگونه از دهه 60 سر درآورده ؟!

- در حالیکه تولید خودروهای هاچ بک و صندوق دار مربوط به اواسط دهه 70 به بعد است ، چگونه مورد شوخی در فیلمی واقع می شود که وقایع آن قاعدتاً باید در همان دهه 60 رخ دهد ؟!

- افسر عراقی ای که خیلی خوب فارسی می فهمد ، دیگر چه نیازی به مترجم دارد ؟!

و نکات بسیار زیاد دیگری از این دست که خود شما قطعاً بهتر از هر شخص دیگری به آن واقف هستید.!!!

به هر حال امیدوارم در ادامه مسیر فیلمسازیتان به جای اینکه دیگران را به توطئه علیه خود متهم کنید و خود را هنرمند ساختار شکنی بدانید که کسی برایش فرش قرمز پهن نکرده ، به عنوان یک هنرمند اثری بسازید که در آن به شعور مخاطب احترام بگذارید ، آنوقت هم شما و هم فیلمتان شایسته تحسین و پهن کردن فرش قرمزخواهید شد! و خواهید دید که کسی با شخص " مسعود ده نمکی " کاری ندارد و همه درباره ویژگیهای فیلمش قضاوت خواهند کرد!!!

رستمی


نظر شما( )
?

جمعه 88/1/21  ساعت 12:38 صبح

چند نکته با ده نمکی (2)

به سینما نیامده‌ام تا روشنفکرها برایم کف بزنند

کارگردان «فقر و فحشا» در ادامه این نشست به ایسنا گفت: مسلما به هیچ‌کس باج نمی‌دهم و قطعا برای این وارد سینما نشده‌ام تا حرف‌هایی را مطرح کنم که روشن‌فکرها برای من کف بزنند. من حرف‌های نسل خود را بازگو می‌کنم. در این راه هم دست هرکس را که به من کمک کرد می‌بوسم و معتقدم که منتقدان هم حق انتقاد دارند. اما چرا این افراد به شعور مخاطب توهین می‌کنند؟ آیا غیر از این است که آن‌ها بعدا هم با این مردم کار دارند؟ همان عده‌ای که در روزنامه‌های خود به شعور مخاطب توهین کردند و گفتند سطح سلیقه مخاطب پایین است، در روزنامه خود به دنبال تیراژ بالاتر هستند! پس چگونه از من سینماگر می‌خواهند که به‌دنبال مخاطب نباشم؟ باید بگویم که از نقد ناراحت نمی‌شوم اما از دوستانی که شعارهای آن‌ها با حرف‌شان یکی نیست دلگیرم. آن‌هایی که می‌گفتند حاضریم جان خود را بدهیم تا مخالف ما حرفش را بزند. چرا اکنون حاضر شده‌اند که جان خود را بدهند تا مخالف آن‌ها حرف نزند؟ ! یا در جشنواره‌ای که آن را هنری می‌نامند چگونه است که عده‌ای به هوکردن در اختتامیه‌ی می‌پردازند و هیچ‌کس هم این موضوع را پیگیری نمی‌کند؟ آیا چنانچه در مراسمی برخی از  حاضرین عمل خلافی صورت دادند برگزار کنندگان مراسم و خود مراسم زیر سوال می روند؟ این منطق شماست؟او در عین‌حال خاطرنشان کرد: در جشنواره‌ای که متعلق به شما بود هرکار که دلتان خواست انجام دادید، اما حال که زمان اکران است چرا دخالت می‌کنید؟ آیا بهتر نیست حداقل به شعارهای قبلی خودتان درباره دموکراسی و اهمیت آرای مردم اهمیت دهید. ممکن است امروز مردم فیلم مرا بپسندند و فردا فیلم بعدی من را دوست نداشته باشند. آیا این دلیل می‌شود که من به آن‌ها فحش بدهم و بگویم که فیلم را نمی‌فهمند.

این کارگردان درباره‌ی مطلبی که یکی از نمایندگان مجلس درباره این فیلم نوشته است هم گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس هم بودند که از این فیلم خوششان آمد و بارها به سر صحنه این فیلم آمدند. یا در روزهای ابتدایی سال در سینما آفریقا مراسمی برگزار شد و جمعی از هنرمندان و آزادگان به نمایندگی از اسرا از فیلم تجلیل به عمل آوردند. حال من نمی‌فهمم که چگونه کسی می‌گوید که این فیلم‌ اهانت به رزمنده‌ها است، هنگامی که فرمانده وقت سپاه، «اخراجی‌ها» را مانند بازکردن جعبه سیاه جنگی دشمن می‌داند.

او در عین‌حال اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند که این فیلم اهانت به قومیت‌ها است. حال سوال من این است که این مطلب را چه کسی تشخیص داده است؟ پیش‌ترها که در فیلم برخی فیلم‌سازان، یک جانباز مشکل اخلاقی داشت هیچ اعتراضی نبود؟

اینکه فیلم مخملباف اشکال داشته (جالب اینست که سر همین موضوع هم اکران نشده) توجیه آن دو پلانی  است که فردی با گویش آذری در هواپیما  از نحوه استفاده از چتر نجات می گوید؟!

 اگر امروز این فیلم مورد استقبال قرار گرفته نظر مردم است و من فکر می‌کنم این نظرات شخصی و متفاوت با آرای مردمی است.

 کارگردان «اخراجی‌ها» گفت: اگر قصد پول درآوردن داشتم، راه‌های آسان‌تر فراوانی وجود داشت. سینما شغل من نیست و بیش از آن‌که از سینما درآمد داشته باشم در آن هزینه می‌کنم. درحال حاضر مدت 15 سال است که مشغول پروژه‌ای شخصی هستم و دایره‌المعارف اسرا را تدوین می‌کنم. تاکنون نیز هیچ یک از بخش‌های دولتی از آن حمایت نکرده‌اند، لذا مطمئنا اگر درآمدی هم از سینما داشته باشم مطمئنا در همین راه خرج می‌کنم. ضمن آن‌که معتقدم در نظر گرفتن انگیزه‌های مادی برای ساخت یک فیلم هم اشکالی ندارد. اما به هرحال این که بخواهم بگویم سینما منبع درآمد من است و محتاج نان آن هستم، درست نیست. سینما برای من ابزاری است تا به واسطه آن دیدگاه‌هایم را بیان کنم. حال اگر این امر سودآور بود که چه بهتر و اگر هم سودآور نبود من حاضرم تمام هزینه‌های آن را بپردازم.

به گزارش ایسنا، مسعود ده‌نمکی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به مطلبی مبنی بر تأثیرگذاری محمدرضا شریفی‌نیا در ساخته‌شدن «اخراجی‌های 1» مطرح شد، پاسخ داد: شریفی‌نیا در فیلم قبلی علاوه بر بازی به انتخاب بازیگر نیز پرداخت. اما در بقیه مسایل دخالت نکرد. چراکه اعتقاد داشت ممکن است این مسئله حاشیه‌ساز باشد.

او در پاسخ به این‌که عده‌ای شریفی‌نیا را به‌ نوعی کارگردان مخفی «اخراجی‌ها» می‌دانند، اظهار کرد: این‌گونه صحبت‌ها نوعی فرافکنی است. «شریفی‌نیا» از مهره‌های اصلی اخراجی‌ها است. اما اگر واقعا چنین اعتقادی دارند پس چرا نمی‌گویند که «اخراجی‌ها» فیلمی قوی است، چراکه اگر شریفی‌نیا بخواهد فیلم بسازد قطعا فیلم قوی‌تری خواهد ساخت من فکر می‌کنم این مطلب هم از دیگر پارادوکس‌های مطالبی است که مطرح می‌شود.

ده‌نمکی درباره‌ی کمتر مطرح شدن کاراکتر مجید سوزکی در اخراجی‌ها 2 گفت: دوست داشتم که بازیگران اخراجی‌های 1 در 2 نیز باشند. خانواده مجید سوزوکی به نوعی حلقه واسطه این دو فیلم هستند و حتی می‌شد که ما این کار را نکنیم و در هواپیما از شخصیت‌های دیگری استفاده کنیم.

آیا دوست داشتن می تواند  توجیه خبطی باشد  که به واسطه محور قراردادن تصادف در ساختارفیلم  صورت گرفته است ؟اینکه به صورت تصادفی هواپیمایی ربوده می شود که خانواده این افراد در انند.تصادفی به عراق برده می شوند. تصادفی به همان اردوگاه می روند. تصادفی...

از امروز به بعد مخاطب است که از ما طلب دارد

ده‌نمکی درباره‌ی حمایت ویژه‌ی شخص وزیر ارشاد از این فیلم و آمدن به پشت صحنه‌ی آن هم پاسخ داد: حمایت‌های ایشان بیشتر حمایت معنوی و لطف بود و یکی از سوالاتی که اکنون زمان پرداختن به آن رسیده است هم، همین مساله است. به نظرم اجحافی که در حق صفارهرندی شده است این است که چرا، او این فیلم را انتخاب کرده و به بازدید پشت صحنه هر 2 فیلم آمده است؟ و پاسخ من هم این است که او پیش‌بینی کرده بود که «اخراجی‌ها» فیلمی متفاوت است. لذا او به پشت صحنه فیلمی آمده که حرفی برای گفتن دارد. «اخراجی‌ها» در واقع آغاز نگاهی نوین به سینمای دفاع مقدس است و استقبال عظیم مردم از «اخراجی‌های 2» نیز می‌تواند دلیل دیگری برای حضور وزیر در پشت صحنه‌ی این فیلم باشد. از طرفی مسوولان دیگر هم به پشت صحنه فیلم‌های دیگر در زمان خود رفته‌اند.

او با یادآوری صحبت رییس رسانه ملی افزود: آقای ضرغامی سینمای دفاع مقدس را بعد از «اخراجی‌ها» دانسته‌اند. خود من نیز معتقدم که «اخراجی‌ها» یک تابو را شکسته و پس از آن دیگر نمی‌توانیم یک‌جانبه به انسان‌های دوران جنگ بنگریم. باید قبول کنیم که دیگر دوران شعاردادن به سرآمده و نمی‌توانیم تنها از پیروزی بگوییم و دشمن را ضعیف و خود را قوی فرض کنیم. اگر امروز چهره واقعی دشمن را نشان ندهیم، کار ما جواب نخواهد داد. لذا من فکر می‌کنم که از امروز به بعد مخاطب است که از ما طلب دارد و اگر بخواهیم همواره شعاری عمل کنیم و خود را قوی‌تر و برتر از دشمن نشان دهیم و از شکست‌ها و ترس‌های جنگ نگوییم او فیلم‌های ما را پس خواهد زد و شاید علت مخاطب گریزی سینمای دفاع مقدس هم همین موضوع باشد. 

  اخراجی‌ها حرف‌های 20 ساله من است

مسعود ده‌نمکی مطرح کرد: در این فیلم حرف‌هایی را به تصویر کشیده‌ام که از بیست‌سال پیش در دلم مانده بود. داستان افرادی که هیچ‌گاه به جنگ نرفتند و ماندند تا پست‌ها را اشغال کنند. اکنون نیز این افراد خود را در فیلم می‌بینند و به همین دلیل است که به آن معترض هستند. این فیلم بحث افرادی است که هیچ‌گاه پا به جبهه نگذاشتند و مردم هم آن‌ها را به خوبی می‌شناسند، افرادی که اکنون هم القابی را به یدک می‌کشند. مردم از تظاهر متنفرند و من در این فیلم به افرادی که بارها و بارها در رسانه‌ها، جنگ را زیر سوال برده‌اند، جواب داده‌ام. این فیلم علی‌رغم مضمون طنزش پیام و حرف‌های جدی‌ دارد و به هیچ عنوان فیلم لودگی نساخته‌ام. آن‌ها که به این فیلم و سطحی بودن شوخی‌های آن معترض هستند، چرا به فیلم‌هایی که صحنه‌های متعدد رقص دارد معترض نمی‌شوند؟

حال اگر به آن فیلم ها اعتراضی که مطلوب شماست صورت گیرد می توانیم امیدوارم باشیم پاسخ سوالات را بدهید و حاشیه نروید؟ آیا چون آن فیلم ها اشکال داشته اند فیلم شما هم ...

در تمام متن هر جا راجع به فیلم شما سوال شده به جای پاسخ  اینگونه حاشیه رفته اید چرا؟ 

 برای خنداندن فیلم نساختم

اگر «اخراجی‌ها» شعاری بود مخاطب را پس‌ می‌زد

به گزارش ایسنا، ده نمکی در پاسخ به سوالی که درباره‌ی شعاری بودن این فیلم مطرح شده بود، هم گفت:اگر این فیلم شعاری باشد، طبیعتا باید مخاطب را پس بزند. نکته دیگر آن‌که من برای خنداندن دیگران فیلم نساخته‌ام و در خلال فیلم قصد انتقال پیام داشته‌ام. حال ممکن است که عده‌ای احساس کنند که میزان پیامهایی که در این فیلم مطرح شده زیاد است اما به شخصه سعی کرده‌ام که حتی هنگامی که شعاری مطرح می‌کنم، در کنار آن به جنبه‌های طنز نیز بپردازم و معتقدم که حتی شعارها نیز به خدمت طنز فیلم درآمده‌ است.

او درباره‌ی سرود «ای ایران» در پایان فیلم هم اظهار کرد:این بخش فیلم برگرفته از اتفاقی بود که در یکی از اردوگاه‌ها صورت گرفته بود و با توجه به اینکه پیام فیلم بحث وحدت ملی و هجو دشمن است سعی کردیم که بسیاری مسایل را با زبان ایما و اشاره بیان کنیم و این سرود نیز نمادی از تجمع انسانهای مختلف است،افرادی که می‌توان مام وطن را نقطه مشترک همه آنها دانست.

 


نظر شما( )
?

جمعه 88/1/21  ساعت 12:36 صبح

چند نکته با ده نمکی

به سینما نیامده‌ام تا روشنفکرها برایم کف بزنند

مطلبی در مورد این سخن دارم که نگه می دارم تا تاثیر نکات بعدی من از بین نرود.

 در نشست خبری که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزار شد، ده نمکی گفت: هجوم سونامی‌وار جمعیت برای خودم هم غیرمنتظره بود. از ابتدا پیش‌بینی می‌کردم که «اخراجی‌ها» با استقبال خوبی مواجه شود، اما به میزان آن فکر نکرده بودم.

 «اخراجی‌های 2» نسبت به فیلم قبلی از اثرگذاری کم‌تری برخوردار است و روند فروش این فیلم را منوط به اخراجی‌ها 1 می‌توان به حساب آورد، پاسخ داد: به لطف خدا کارهای من در زمینه‌های مختلف از روزنامه‌نگاری گرفته تا فیلم‌های مستند و سینمایی هیچ‌گاه کم‌مخاطب نبوده است.

عده‌ای می‌گویند که مردم «اخراجی‌ها 1» را به دلیل فیلم‌های مستند من و به ویژه «فقر و فحشا» دیده‌اند و«اخراجی‌ها 2» را هم به دلیل اخراجی‌ها یک و مستند را هم با توجه به نشریه‌های من دیده‌اند، اما من فکر می‌کنم بیشتر به دلیل نوع نگاه است که مخاطب جذب اثری می‌شود،  هنر «اخراجی‌ها» در عبور نکردن از خطوط قرمز است

به گزارش ایسنا، مسعود ده‌نمکی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی بیان کرد: هنر «اخراجی‌ها» در عبورنکردن از خطوط قرمز است. چرا که اگر کسی حدود این خط قرمزها را نشناسد، فیلم او یا توقیف می‌شود و یا بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهد. اما بررسی مخاطبان این فیلم نشان می‌دهد که «اخراجی‌ها» همان‌قدر که در شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد مخاطب داشته است در شهرها و مناطق دیگر نیز تماشاگر دارد.

او اذعان داشت: این فیلم از نظر اجتماعی، قشرهای مختلف را به سینماها کشاند و از نظر اعتقادی نیز سری جدیدی از مخاطبان را وارد سینما کرد. مخاطبانی که شاید به نوعی بتوان از آنها به مخاطبان خاموش سینما تعبیر کرد. از منظر قومیتی نیز اگر فردی حفظ احترام قومیت‌ها را بلد نباشد، برای او بازخورد خواهد داشت. اما در «اخراجی‌ها» این اتفاق نیافتاد و این مسئله نشان داد که این فیلم با شناخت و رعایت حساسیت‌های جامعه و با بازی با خطوط قرمز

پس بازی با خطوط قرمز را قبول دارید؟

ادامه مطلب...

نظر شما( )
?

پنج شنبه 88/1/20  ساعت 5:32 عصر

اخراجی ها 2

به توصیه دوستی که گپ و گفتی با ایشان در مورد پر فروش شدن اخراجی ها 1و 2 داشتم ، به دیدن فیلم اخیر رفتم.

چون مهم است دلایل اقبال مردمی از یک فیلم بررسی شود ؛ بزعم نگارنده دلایل ذیل می تواند فهرست گردد:

(ترتیب اهمیت در نظر گرفته نشده است)

1- مخاطبانی که خود رزمنده بوده و علاقه دارند به هر بهانه به گذشته برگردند و در آن حال و هوا ساعتی به سر برند(شخصا شاهد حضور این دسته بوده ام)

2-  بخشی از معاندان با نظام که می خواهند به صورت سندی (در اینجا فیلم ) صادره از سوی طرفداران نظام (ده نمکی به این صفت شناخته می شود) صدور رفتارهای نادرستی از سوی نظام را مستند سازند(گزینش هایی که با سرنوشت خیلی ها در این کشور بازی کرد و فریاد اعتراض امام (ره) را هم درآورد)

3- قربانیان گزینش های آنچنانی که اکنون مسیر زندگی شان عوض شده و با این فیلم ها گویی با ایشان همدردی و عذر خواهی صورت می گیرد.

4- نسل جنگ ندیده که شنیده اند روایت جدیدی از جنگ و جبهه از زبان یک رزمنده بازگوییی می شود و قرار نیست تمام رزمندگان یکدست سفید دیده شوند .

6- ایام تعطیلات در زمان اکران اخراجی ها 2 فرصتی بود برای هم وطنانی که (دقت شود نیمی از فروش در شهرستانها بوده) امکان رفتن به مسافرت را ندارن

7- ازیاد سینماها و مراکز فرهنگی شهرداری (وقتی موقعیت دیدن یک فیلم از 5 سینما به 10 سینما افزایش می یابد آمار هم بالا می رود

8- نوسازی سینما ها که رغبت به سینما رفتن را افزایش می دهد.

9- سطحی نگری مردم  ایران در پسند فیلم ها که هر چه قدر روایت ساده تر و سخیف تر باشد تعداد بیشتری از مردم ایران طالب دیدن آن می شوند.

10 -  مطرود بودن روشن فکری در میان مردم ایران که باعث می شود خالی بودن فیلم از ابعاد روشنفکرانه مورد استقبال قرار گیرد(فیلمهای ماندگار ایرانی مانند گاو را به خاطر آورید)

11- نقش چهره ها (استفاده از زیبایی شیلا خداداد و لودگی رضویان و ...)

12-تاثیر کارهای قبلی (مستند فقر وفحشاء و ...)

13- بازی با خطوط قرمز(در نشست خبری با خبرگزاری دانشجویان ایران نیز کارگردان به این مطلب تاکید دارد)

14- کلیشه شکنی از جنگ(نحوه انتقال مسائل جنگ به مردم غلط بوده است لذا با طرح اینکه کسی از اهالی جنگ آمده ناگفته ها را بگوید مورد استقبال قرار می گیرد)

15- ایجاد احساس خوب برای افرادی که شاهد بوده اند برخی در زمان جنگ برای حفظ پست و موقعیت به جبهه نرفتند و اکنون با دیدن این فیلم اذیت می شوند و دسته اول خوشنود

می گردند.

16- در سینما هر شخص و قشری با قسمتی از فیلم ارتباط بر قرار می کند و ناچارا بقیه قسمتهای فیلم را هم می بیند.لذا بخش مهمی از مخاطبان این فیلم افرادی هستند که به دنبال سرگرمی (به دلیل سابقه  اخراجی ها و حضور کاراکتر رضویان )به دیدن فیلم رفته اند.

چند نکته نیز  پس از دیدن فیلم به نظرم رسید:

1- این فیلم مشکل ساختاری دارد . یک نمونه عرض می کنم: اگر هم فیلم اخراجی ها داستان اخراجی ها از جبهه باشد و مابقی  در حاشیه باشند در اخراجی ها 2 نقش و حضور صاحبان جنگ (روحانی ؛ فرمانده هان جنگ) به مراتب بیشتر از اخراجی ها است و این در حالی است که اینان اخراجی نیستند.دقت می کنید که طوری وانمود می شود که انگار روحانی نیز اخراجی است؟

2-دکوپاژ فیلم در پرداختن به فرود هواپیما در عراق از تلوزیون اسارتگاه جالب است اما متاسفانه بعد خراب می شود و به صورت تکراری به مخاطب از طریق بلند گو این ربایش اعلام می شود . سکانسی که تاثیری در روند داستان ندارد.

3- هیجان پایان فیلم به خوبی ایجاد می شود. هرچند همداستان شدن  و به راه راست هدایت شدن آدمهای خلافکار با پرت کردن سیگار و چند حرکت چشم و ابرو در پایان، مضحک است.

4- صحنه ها طولانی و کشدار نیست هرچند تکراری است .

5- در فیلم های هندی خصیصه ای وجود دارد که همه بازیگران در هر کجای فیلم حاضرند . گویی کارگردان  به شدت تحت تاثیر فیلمهای هندی است.  علت حضور همسر حاجی در کنار خانواده مجید سوزوکی که برای ادای نذر به مشهد می روندچیست؟(در اخراجی ها به یاد داریم که آشنایی میان خانواده حاجی و خانواده مجید سوزوکی نیست)این اشتباه موجب حضور مشمئز کننده زن حاجی  شده است.

6- تصادفی بودن حوادث فیلم مطرود و دلیل ضعف فیلم نامه است. آیا اتفاقا باید هواپیمایی ربوده شود که خانواده این  رزمندگان در آنست؟ اتفاقا باید به عراق برده شوند؟اتفاقا باید به اردوگاهی برده شوند که این اسرا نگهداری می شوند؟اتفاقا...

در نهایت برای اهالی  سینمای  ؛ مخاطبان سینما و  سینمای ایران ،من باب ساخته شدن و پر فروش شدن اینگونه فیلم ها صمیمانه متاسفم.


نظر شما( )
?

پنج شنبه 88/1/20  ساعت 3:14 صبح

نیایشی از شهید چمران

خدایا !به انقلابیهای مصر و الجزایر و کشورهای دیگر توجه می کردم که رهبران انقلاب بعد از پیروزی به جان هم می افتند  همدیگر را می کوبند  دشمنان را خوشحال می کنند و عدم رشد انقلابی وانسانی خود را نشان می دهند .و من ارزو می کردم که در روزگاران اینده انقلاب مقدس ایران بوجود بیاید که رهبرانش باهم متحد باشند خود را فراموش کنند منیتها را کنار بگذارند وحدت کلمه خود را حفظ کنند و به انقلابیون دنیا نشان دهند که انقلاب اسلامی ایران ان چنان انقلابی است که بر خلاف همه انقلابها وهمه مکتبها وهمه کشورها خدا و مکتب وهدف بر خودخواهیها وغرورها غلبه دارد و نمونه ای بی نظیر در سلسله تکاملی انسانها به شمار می اید.

نویسنده:جعفریان
نظر شما( )
?

پنج شنبه 88/1/20  ساعت 3:13 صبح

اشنایی با اصطلاحات سینمایی

پخش فیلم:بعد از ساخته شدن فیلم توزیع و نمایش ان در سالن های مختلف سینما با تمام برنامه ها و تبلیغاتی که نیاز دارد فرایند (( پخش فیلم)) را تشکیل میدهد.

نویسنده:عظیمی


نظر شما( )
?

چهارشنبه 88/1/19  ساعت 4:22 عصر

گروهی بهتر است

کارگردان فیلم سینمایی «تنها دو بار زندگی می کنیم» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس اظهار داشت: این کارگاه فیلمنامه‌نویسی کارگاه تولیدی است که با حضور جمعی از فیلمنامه نویسان راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل این کارگاه توجه به اهمیت کار گروهی در فیلمنامه نویسی است چرا که برای نگارش فیلمنامه ای حرفه‌ای و جدی به بحث کثرت سلیقه باید توجه داشت.
بهزادی به فارس گفت: تجربه من در کارهای قبلی‌ام و همین طور فیلم «تنها دو بار زندگی می کنیم» نشان داد که بهتر است فیلمنامه به صورت گروهی نوشته شود یا لااقل شما افرادی را داشته باشید که فیلمنامه تان را بخوانند و ایراداتش را بگویند. به همین خاطر فکر کردم به صورت جدی روی این مسئله تمرکز کنیم.
وی ادامه داد: این گروه فیلمنامه نویسی متشکل از 5 نفر است که احتمالا افراد دیگری نیز به آن اضافه می‌شوند.
بهزادی گفت: در این گروه دو نفر سرگروه هستند و باقی در بخش‌های مختلف فیلمنامه نویسی و تخصصی که دارند عمل می کنند.
کارگردان فیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» افزود: این احساس نیازی بود که من در کارهایم داشتم و بر مبنای این کار، کارگاه راه‌اندازی شد. این کارگاه منافاتی با کار خلاقه و مؤلف ندارد و در نهایت امضاء و اثر انگشت سازنده‌اش را روی خود دارد.
بهزادی تصریح کرد: متأسفانه در ایران نگارش فیلمنامه امری ساده‌ای به نظر می‌رسد، ولی واقعیت این است که فارغ از فیلمنامه‌نویسانی که به صورت فردی، کارهای قابل تاملی می‌نویسند، شکل دیگری از نوشتن، کار گروهی است. در این بخش مثلا بحث دیالوگ نویسی،طراحی شخصیت‌ها،تحقیق و پیگیری زمینه‌های واقعی مسائل ، پلات و داستان نویسی توسط افراد متخصص پیگیری می‌شود.
وی افزود: در این کارگاه چند فیلمنامه داستانی سینمایی و تلویزیونی داریم که به موازات هم نگارش آنها پیش می‌رود. فیلمنامه‌ای هم داریم که نگارش آن تمام شده و مشغول بازنویسی آن هستیم. بعضی از فیلمنامه‌ها هم در حد طرح است که به موضوعات خاصی می‌پردازند.
بهزادی در انتها گفت: ما برای تخصصی بودن نگاه به مسائل، گروه خبره‌ای را مأمور تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات بر روی موضوعات فیلمنامه‌ها کرده‌ایم تا تحقیقات گسترده‌ای را صورت دهند.منبع : سینمای حرفه ای جهان

نظر شما( )
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عبور در غبار"تحویل سیمافیلم می شود.
کارگاه تحلیل فیلم و "ناخدا خورشید"
برکت" در شورای تخصصی فیلمنامه
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

192749

بازدید امروز

9

بازدید دیروز

15

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

توسعه سینمای فاخر

تا امروز یک سریال 13 قسمتی که مشارکت داشته ام و دو فیلم سینمایی که حضور داشته ام از تلوزیون پخش شده .کارهایی هم در نوبت است . حدود 40 طرح هم دارم که اغلب آن روی وبلاگ قرار گرفته است. البته مشتری هم پیدا نکرده ...

 لوگوی وبلاگ

توسعه سینمای فاخر

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

کلمات قصار سینمایی ها
پاییز 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
مرداد 1388
مهر 1388

 لینک دوستان

پیچک
!!!نگاتیو

لوگوی دوستان





اشتراک